Epoka szkoły polskiej

Nasza ocena:

5
Pobrań: 266
Wyświetleń: 1372
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Epoka szkoły polskiej - strona 1 Epoka szkoły polskiej - strona 2 Epoka szkoły polskiej - strona 3

Fragment notatki:


Historia Kina Polskiego Lubelski, Sowińska roz. VI Epoka Szkoły Polskiej (157-233) 1.Socjalistyczna propaganda Okres od 1955 do 1961
Krytyka socrealistynych praktyk w tym Centralnego Urzędu Kinematografii
Irena, do domu! 1956 komedia, piosenka Karuzela Sprawa pilota Maresza 1956 - schemat kina socrealistycznego
Nzkodem Dyzma 1956 Jana Rybkowskiego, nieudana satyra polski powojennej Brak filmów amerykańskich, jedynie pojedyncze filmy francuskie np . Cena strachu Świadomość filmowa polskich widzów ograniczona do socrealistynych obrazach Popularność radzieckiej komedii Szeregowiec Browkin o chłopcu, który w wojsku wychodzi na ludzi Zaczyna się formować ruch Dyskusyjnych Klubów Filmowych
2. Wyzwalanie się z socrealizmu Naczelny Zarząd Kinematografii 1957, CUK zlikwidowany
Zjednoczone Zespoły Realizatorów Filmowych - przedsiębiorstwo skupiająca 8 zespołów (w zespole Kadr Jerzy Kawalerowicz- kierownik artystyczny)
Zaczęto udostępniać filmy zachodnie
Szkoła filmowa w Łodzi - pierwsi absolwenci
Zmiana klimatu współpracy między filmowcami a pisarzami
Pokolenie Andrzeja Wajdy, główny bohater Stach grany przez Tadeusza Łomnickiego Człowiek na torze Andrzeja Munka - odejście od socrealizmu, nawiązanie do neorealizmu, doświadczeń dokumentalnych reżysera ( brak wątków miłosnych, kobiet, muzyki, oprócz głównego bohatera, aktorzy amatorzy, brak `upiększaczy', zdjęcia w plenerze, naturalnych środowiskach)
Zimowy zmierzch Kazimierza Lenrtowicza - nikła fabuła - odcięci się od socjalistycznego wyraźnego schematu fabularnego, sceny oniryczne, marzenia na jawie, niewiele dialogów (w kinie soc dominują dialogi) religia, która była tabu w kinie soc, w Zimowym zmierzchu występuje w rozległych scenach ceremonii katolickich - film zostaje odrzucony zarówno przez widownię, jak i krytykę - najodważniejszy film Lenartowicza, od tej pory reżyser jest bardzo ostrożny Podjęcie tematów tabu - czarna seria (fatalne warunki mieszkaniowe, zaopatrzenie sklepów, stan bezpieczeństwa, chuligaństwo) - do tej pory dzieła propagandowe, brak autentyczności
Jerzy Hoffman i Edward Skórzewski(studiowali w Moskwie) nakręcili 8minitowe wydanie specjalne kroniki pod tytułem Czy jesteś wśród nich? O wandalach dewastujących chodniki, zieleńce, autobusy kolejny ich dokument o poważniejszej tematyce Uwaga, chuligani ! 1955 - bijatyka dwóch ulicznych band w Wa-wie na placu Grzybowskim oraz wyrzucenie konduktora z pociągu jadącego do Otwocka - jedyny świadek straszy pan czytający gazetę nie reaguje - historie autentyczne; narracja Andrzej Łapicki ( najlepszy film roku 1955 - konkurs na łamach pisma

(…)

… watki) - prapoczątki neorealizmu polskiego
3.Tematy wojenne
Tematyka wojenna w filmie spotyka się z poparciem częścią nowego kierownictwa
Jerzy Stawiński, pisarz, opowiadanie Kanał(1957) - tragiczne przeżycia podczas II wojny światowej, kiedy to przeprowadzał grupę 73 ludzi kanałem kanalizacyjnym - udało się ocalić jedynie kilkoro - opowiadanie zadedykowane Tadeuszowi Konwickiemu, ostatecznie…

Popiół i diament (1958)Andrzeja Wajdy (na podstawie opowiadania o tym samym tytule Jerzego Andrzejewskiego)- tragiczny konflikt - młody akowiec ma rozkaz zabić starego komunistę - każdy wybór będzie zły - Wajda chce przedstawić historie na wzór tragedii antycznej - akcja dzieje się jednej nocy - rankiem kończy się wojna; główną postać(Maćka Chełmickiego) gra Zbigniew Cybulski; film gorąco komentowany…
…) (…)
Jak być kochaną(1962) Wojciecha Hassa(wg opowiadania Kazimierza Brandysa)- kobieta ukrywa ukochanego podejrzanego o morderstwo, ten jednak nie odwzajemnia uczucia, nie docenia jej poświęcenia i popełnia samobójstwo(…)
Podsumowanie:
kino umożliwiało w sposób pośredni wyrazić te treści, które były z powodu istniejącej sytuacji politycznej cenzurowane, instytucje demokratyczne nie funkcjonowały prawidłowo - język…
… alegoria, odrzucenie, próba asymilacji, nietolerancja,
świadectwo nowych obyczajów - Do widzenia, do jutra Janusza Morgensterna, Niewinni czarodzieje Andrzeja Wajdy, Nóż w wodzie (1962) Romana Polańskiego (trójka ludzi spędzających weekend na luksusowym jachcie, dwóch mężczyzn i kobieta, młody i starszy mężczyzna zabiegają o względy kobiety, walka o dominacje, przewagę, kobieta traktowana przedmiotowo)

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz