Elektroniczna wymiana danych - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 371
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Elektroniczna wymiana danych - omówienie - strona 1 Elektroniczna wymiana danych - omówienie - strona 2 Elektroniczna wymiana danych - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

E D I - Elektroniczna Wymiana Danych
Jednym z warunków funkcjonowania systemów logistycznych w przedsiębiorstwach i komunikacji pomiędzy nimi jest sprawny i szybki przepływ informacji. Dla wielu przedsiębiorstw informacja jest tym, czym benzyna dla silnika samochodu, a dzięki szybkiemu przepływowi danych możliwe jest podejmowanie trafnych decyzji związanych z finansami firmy, czy też z przesunięciami dóbr materialnych - inaczej mówiąc informacja to koło napędowe współczesnych firm.
Elektroniczna wymiana danych EDI jest to przesyłanie komunikatów elektronicznych (będących odpowiednikami dokumentów handlowych lub administracyjnych w postaci papierowej), tworzonych według powszechnie uzgodnionego standardu między aplikacjami w różnych systemach komputerowych, za pomocą teletransmisji.
Dla podkreślenia najważniejszej cechy EDI, często w definicji dodawane jest określenie „przetwarzanie bez interwencji człowieka”. Fakt odpowiedniego sformatowania danych pozwala na automatyczne interpretowanie i przetwarzanie danych. To właśnie stanowi cechę, która odróżnia komunikat elektroniczny czyli dokument EDI od dokumentu elektronicznego, zawierającego zwykły tekst przekazywany w formie elektronicznej. Nie jest on więc sformatowany w standardzie EDI i jego automatyczne przetworzenie nie jest możliwe - potrzebna jest praca człowieka. Aby właściwie wykorzystać EDI konieczne jest:
- zintegrowanie podsystemu EDI z wewnętrznym systemem informatycznym
- zmiana wewnętrznego obiegu informacji
- reorganizacja procedur logistycznych w uzgodnieniu z partnerami
- dostosowanie polityki marketingowej do nowych możliwości.
Korzyści stosowania EDI
Korzyści bezpośrednie wynikające z automatyzacji procedur operacyjnych:
- redukcja kosztów
- eliminacja błędów podczas wprowadzania danych
- szybkość przekazu i przetwarzania
- skrócenie cyklu sprzedaż-fakturowanie-zapłata - eliminacja barier językowych Korzyści długofalowe
- usprawnienie organizacji i obiegu informacji
- wzmocnienie więzi między partnerami
- usprawnienie cyklu logistycznego - redukcja zapasów, procedury JUST-IN-TIME - poprawa konkurencyjności firmy - sprawna obsługa klienta
- zwielokrotnienie efektów inwestycji informatycznych i telekomunikacyjnych. Oszczędność czasu i pieniędzy
EDI jest technologią, która w naturalny sposób oszczędza czas i pieniądze. Potrzeba przetwarzania informacji przez człowieka jest zredukowana do minimum, ponieważ procesy translacji, konwersji i transportu danych są automatycznie wykonywane przez komputer i odpowiednie oprogramowanie. Wymiana dokumentów w stosunku do metod klasycznych jak poczta, jest nieporównywalnie szybsza, dzięki czemu na przykład znacznie szybciej możemy się dowiedzieć kto posiada pożądany przez nas towar, złożyć zamówienie ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz