To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
empiryczna. Uczelnia, z której pochodzi notatka to Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Zajęcia prowadzi dr Krystyna Golonka. Notatka składa się z 2 stron.
Harry Harlow: NATURA MIŁOŚCI (1958)
PROBLEM: badanie wpływu wczesnych doświadczeń na rozwój jednostki - jak wczesne doświadczenia związane z bliskością, dotykiem i przywiązaniem do matki (lub pierwszej osoby sprawującej opiekę) wpływają na późniejsze zdolności do nawiązywania bliskich relacji z innymi; Freud - znaczenie stadium oralnego - oralne skłonności w pierwszym roku życia; behawioryści - znaczenie zaspakajania podstawowych potrzeb - głodu, pragnienia, unikania bólu - bliskość m-y matką a dzieckiem jest wzmacniana poprzez to, że zaspakaja ona podstawowe potrzeby. Zdaniem Harlowa miłość i przywiązanie mogą być podstawowymi potrzebami, równie silnymi lub nawet silniejszymi, jak głód czy pragnienie.
Co w sytuacji, gdy matka nie zaspakaja wszystkich potrzeb dziecka? Czy w takiej sytuacji nie wytworzy się więź m-y matką a dzieckiem? Zmieni się charakter, siła więzi?
Harlow prowadził badania nad procesami uczenia się. Zajmował się badaniami zwierząt - małp, które przebywały w warunkach laboratoryjnych - były karmione butelką, otrzymując pożywienie o wysokiej wartości odżywczej. Zauważył, że niemowlęta małp bardzo przywiązywały się do szmacianych podkładek, którymi wyściłano dno klatek - zwierzęta bardzo denerwowały się, gdy podkładki wyjmowano do prania. Harlow prowadził obserwacje jak rozwijają się małpy pozbawione szmacianej wyściółki, przy zachowaniu wszystkich innych warunków - dobre wyżywienie i opieka medyczna. Zauważył, że małpy, które posiadały miękkie wyściółki były zdrowsze i bardziej zadowolone.
WSTĘPNE ZAŁOŻENIE: oprócz podstawowych potrzeb biologicznych, takich jak głód i pragnienie, młode małpy potrzebują bliskiego kontaktu z czymś miękkim i przyjemnym w dotyku.
BADANI: rezusy - pod względem biologicznym bardzo podobne do ludzi; zdaniem Harlowa podstawowe relacje związane z kształtowaniem się więzi i uczuciami we wczesnym dzieciństwie, sa takie same u obu gatunków.
PRZEBIEG BADANIA: - I: porównanie dwóch sytuacji - wpływ „zastępczej matki” w odniesieniu do modelu wykonanego z gładkiego drewna pokrytego miękkim okryciem (gąbczasta guma i tkanina frotte) i modelu wykonanego z drucianej siatki (ukształtowanej tak, jak model drewniany) - oba modele były ciepłe (dzięki umieszczonej wewnątrz żarówce) i dostarczały pokarm (wyposażone w „karmiącą pierś”) - 8 małp podzielono losowo do dwóch warunków eksperymentalnych - obserwowano pierwszych 5 miesięcy życia małp; w innej wersji eksperymentu pokarm dostarczała tylko matka druciana
- II: wprowadzanie przedmiotów wywołujących lęk - w obu warunkach eksperymentalnych
- III: otwarte badanie terenowe - badanie zachowań eksploracyjnych - małpy umieszczano w nieznanym pomieszczeniu, w którym były różne przedmioty (w normalnych warunkach małpy lubią się nimi bawić i manipulować) - obserwowano zachowania małp z obu grup w sytuacji obecności matki szmacianej lub drucianej oraz bez obecności matki
(…)
… szmacianej, gdy tylko zaspokoiły głód; porównanie dwóch grup wychowanych tylko z jedną lub drugą matką zastępczą wykazało lepszy rozwój fizyczny - małpy wychowywane przez matkę drucianą miały mniejszy przyrost masy ciała, częściej cierpiały na dolegliwości układu pokarmowego
- II: w sytuacji strachu, przerażenia małpy zawsze szukały kontaktu z matką szmacianą (nawet, gdy były karmione przez drucianą)
- III…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)