Dziecko krzywdzone w szkole-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 266
Wyświetleń: 938
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Dziecko krzywdzone w szkole-opracowanie - strona 1 Dziecko krzywdzone w szkole-opracowanie - strona 2 Dziecko krzywdzone w szkole-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

UNIWERSYTET GDAŃSKI
ATENEUM - SZKOŁA WYŻSZA
dr Marcin Szulc
Dziecko krzywdzone w szkole: diagnoza i profilaktyka
Portret psychologiczny sprawców i ofiar przemocy
1. Wyjaśnienie pojęć złości, agresji i przemocy
Agresja to każde zamierzone działanie w formie otwartej lub symbolicznej mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody straty lub bólu? (Wojciszke, 2002). Agresja jest najczęściej wynikiem gniewu, złości lub prowokacji •Złość (nie agresja) to emocja związana z mobilizacją energii
• Pojawia się zazwyczaj w sytuacjach, w których napotykamy na przeszkodę w osiągnięciu ważnego dla nas celu
• Przeżywają ją wszyscy i nie mamy wpływu na jej pojawienie się
• Złoszczenie się nie jest samo w sobie ani złe, ani dobre
Możemy mieć natomiast wpływ na to, co robimy, gdy czujemy złość
Agresja jest często, lecz nie zawsze, sposobem wyrażania złości. W szczególnych warunkach agresja może przeradzać się w przemoc
Przemoc to wykorzystanie swojej przewagi nad drugim człowiekiem ( fizycznej, emocjonalnej, społecznej, duchowej). Mamy z nią do czynienia wówczas, gdy osoba słabsza (ofiara) poddana jest przez dłuższy czas negatywnym działaniom osoby lub grupy osób silniejszych (sprawcy przemocy) (mobbing) Mobbing - twórca pojęcia - Konrad Lorenz
Hainz Leymann wykorzystał pojęcie do opisu agresji w grupach dzieci.
Mobbing - MOB (ang.) - motłoch, tłum, zgraja, pospólstwo - (to mob: szarpać, nękać) bezsensowne, nieprzynoszące żadnych wymiernych korzyści kreowanie kozła ofiarnego, bezwzględnym i okrutnym działaniem mającym na celu wyalienowanie go z grupy i to bez szans na rehabilitację
Polega na wytworzeniu się wokół ofiary atmosfery zagrożenia, która ma na celu wyłączenie jej z grupy koleżeńskiej lub z życia społecznego (Olweus, 1998)
Taktyka mobbingu: ciągłe krytykowanie, szykanowanie, izolowanie, obmawianie, szantaż, przemoc fizyczna (popychanie, bicie, gwałt, grymasy)
Warunki mobbingu
•Długotrwałość dręczenia
•Powtarzalność mobbowania
•Nierównowaga sił między dręczonym i dręczycielem
•Negatywne konsekwencje zdrowotne dla ofiary
Trolling - antyspołeczne zachowanie charakterystyczne dla forów dyskusyjnych i innych miejsc w Internecie
Polega na zamierzonym wpływaniu na innych użytkowników poprzez ośmieszanie i obrażanie
Ofiary mobbingu szkolnego
•Trudny człowiek
•Chwalipięta
•Klasowy błazen
•Niezdara (Dambach, 2003)


(…)

… Cię o ponowne kupienie "zgubionych" (zabranych lub ukradzionych) przedmiotów
często "gubi" pieniądze i prosi o drobne na "składkę"
nie chce brać do szkoły drugiego śniadania albo bierze dużo więcej niż zwykle
prosi o "załatwienie" zwolnienia z WF
kłóci się ze swoimi przyjaciółmi
12. jest ciche, izoluje się
13 jest agresywne w stosunku do innych domowników, np. rodzeństwa
14opuszcza pojedyncze lekcje…
… (Szygendowska, 2007)
40% nauczycieli stosuje przemoc psychiczną wobec uczniów
W trybie ciągłym:
poniża godność ucznia (szydzenie), 30% wyzywa ich
29% wystawia oceny nieobiektywnie i niesprawiedliwie 43% jest bitych (linijką po rękach, książką po głowie)
Przemoc na przykładzie gdańskich gimnazjów - statystyki zjawiska
Formy przemocy stosowane przez nauczycieli na przykładzie gdańskich gimnazjów
82% nauczycieli…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz