DUALIZM Dualizm : istnieją zarówno substancje duchowe, jak i substancje ciel e sne, tzn. zarówno dusze, jak i ciała . Kierunek ten odpowiada poglądowi pie r wotnemu ludzi wychowanych w kręgu kultury chrześcijańskiej. Według niego ciała są podłożem zjawisk fizycznych; ciała p o ruszają się, ogrzewają, odkształcają się, elektryzują itd., ale ciała nie myślą, nie czują, nie cierpią ani nie radują się. Te osta t nie zjawiska, znane nam z doświadczenia w e wnętrznego, wymagają ze swej istoty innego podłoża niż ci a ła. Tym podłożem są dusze, one to myślą, czują, cieszą się, cierpią itd. DUALIZM SKRAJNY I UMIARKOWANY Dualizm występuje w dziejach filozofii pod dwiema różnymi postaciami. W formie radykalniejszej spotykamy dualizm na przykład u św. Augustyna albo u Ka r tezjus za . Bardziej umiarkowana jest ta odmiana dualizmu, z jaką spotykamy się u Arystotelesa lub u św. Tomasza z Akwinu . Według Arystotelesa rzeczyw i ście i samoistnie istnieją przede wszystkim ciała, tzn. przede wszystkim ciała są rz e czywistymi substancjami. W każdym jednak ciele wyróżnia Arystoteles dwa czynn i ki: materię i formę. Materią ciała jest to, z czego to ciało jest sporz ą dzone, a więc jego materiał, czyli tworzywo. Formą ciała nazywa Arystoteles to, co st a nowi o tym, że to ciało jest tym właśnie, czy m jest, a nie czym innym. Człowiek składa się z materii i formy . Jego materię stanowią ciała ch e miczne, z kt ó rych się człowiek składa. Formę człowieka natomiast stanowi to wszystko, dzięki czemu ta masa ciał chemicznych, które wchodzą w skład człowi e ka, staje się istotą żywą, czującą i myślącą, a nie tylko martwą, niewrażliwą i be z myślną kupą mięsa i kości. Na formę człowieka składa wszystko to, dzięki czemu człowiek jest organizmem żywym w ogóle, co cechuje czł o wieka na równi z roślinami, które także żyją, dalej to, co człowiekowi jest wspólne ze zwierzętami, jak na przykład czucie, zdolność poruszania się z miejsca na miejsce itp., a wreszcie te jego własności, które tylko człowiekowi przysługują i odróżniają go od zwierz ę cia. Tym ostatnim jest - według Arystotelesa - zdolność myślenia , czyli rozum. T ę formę człowieczą złożoną z różnorodnych własności nazywa Arystoteles duszą lud z ką. Ciało i dusza nie są twor ami równorzędn ymi co do sposobu is t nienia. Ciało jest substancją zdolną do samoistnego istnienia i niewymagającą da l szego podłoża dla swej realizacji. Dusza zaś jako forma, czyli jako zespół istotnych własności czł o wieka, istnieje tak, jak istnieją cechy, a więc istnieje tylko dzięki ciału; istnienie d u szy, polega na tym, że przysł u guje ona ciału. Na gruncie doktryny Arystotelesa, który wbrew Platonowi zaprzeczał temu, by forma mogła istnieć bez materii, przyznawanie duszy egzystencji w oderwaniu od ciała, a więc prz
(…)
…, a więc tylko istotna własność, mogłaby istnieć bez tego, czego jest własnością? Arystoteles przyjmował mimo to nieśmiertelność, twierdził jednak, że tylko rozumna część duszy ludzkiej nie ginie wraz ze śmiercią ciała. Tezę o nieśmiertelności dusz indywidualnych zaatakował średniowieczny filozof arabski Averroes. Toteż dla jej utrzymania musiał św. Tomasz z Akwinu, przyjmujący w zasadzie doktrynę Arystotelesa…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)