Dojrzałość szkolna-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 245
Wyświetleń: 1127
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Dojrzałość szkolna-opracowanie - strona 1 Dojrzałość szkolna-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Dojrzałość Szkolna Fragmenty książki B. Janiszewskiej ”Ocena dojrzałości szkolnej”, Wyd. Seventh Sea, Warszawa 2006
(s. 4 - 6)
„Gotowość dziecka (odpowiedni poziom rozwoju fizycznego, procesów psychicznych poznawczych, emocjonalno - motywacyjnych i społecznych ) do tego, by mogło sprostać wymaganiom i być podatne na systematyczne nauczanie i wychowanie zwane jest „ dojrzałością szkolną ”” Dziecko, które jest dojrzałe do szkoły, charakteryzuje się następującymi właściwościami ( są one określane przez psychologów lub pedagogów podczas badań dojrzałości szkolnej ). Dojrzałość szkolna w zakresie rozwoju fizycznego. Dziecko powinno mieć ~ 120 cm. wzrostu, ważyć powyżej 23 kg. ( te parametry idą w parze z twardością kośćca, siłą mięśni, ogólną odpornością na zmęczenie i odpornością organizmu na choroby ; do tych wartości dopasowana jest wielkość ławek).Ewentualne wady powinny być zdiagnozowane i korygowane. Rozwój ruchowy dziecka powinien charakteryzować się koordynacją ruchów, zdolnością utrzymywania równowagi, zwinnością ruchów na tyle, by dziecko bezpiecznie poruszało się wśród innych dzieci na terenie szkoły. Ruchy rąk ( zależne m. innymi od stopnia skostnienia nadgarstka ) po winny być sprawne na tyle, by umożliwić odpowiedni poziom rysowania, pisania drobnych elementów w linijkach ; ruchy powinny być skoordynowane i płynne ( od tego zależy tempo pisania i odporność ręki na zmęczenie ) ; odpowiedni poziom koordynacji wzrokowo - ruchowej umożliwia wykonywanie precyzyjnych czynności. Dojrzałość szkolna w zakresie procesów poznawczych. Dziecko powinno umieć skupiać uwagę przez około 30 minut, powinno w pewnym zakresie samo sterować uwagą ( tzw. uwaga dowolna ), powinno umieć podporządkować uwagę poleceniom nauczyciela. Pamięć dziecka powinna charakteryzować się pewnym stopniem trwałości, dziecko powinno umieć sterować procesem zapamiętywania ( tzw. pamięć dowolna ); zakres pamięci i tempo zapamiętywania powinny być stosunkowo duże.
W procesie spostrzegania wzrokowego dziecko powinno dokonywać analizy i syntezy znaków graficznych na tyle, by różnicować nie tylko same elementy liter ( np. „ kółko” i „ laseczka”), ale i zależności między elementami ( „ laseczka” przed „kółkiem” to litera „ p. ”, za kółkiem „ d ” ,a jeszcze w grę wchodzą stosunki ilości, wielkości, stosunki prawo - lewo, góra - dół itp. ). W spostrzeganiu słuchowym dziecko winno odróżniać nie tylko poszczególne głoski , ale i stopień ich dźwięczności, czas trwania, kolejność itp. - czyli dobrze wykonywać czynności analityczno - syntetyczne ( np. słuchowo odróżniać

(…)

… i przyswajania.
Zmniejsza się dziecięcy egocentryzm na rzecz motywów prospołecznych.
Dzieci uczą się współżycia z innymi dziećmi.
Dzieci stają się zdolne do porównywania siebie z innymi ,co prowadzi do
powstawania tzw. obrazu własnej osoby ( kim jestem, na co mnie stać, jaki jestem w relacjach z innymi ) .
Omówiono tutaj ważniejsze aspekty dojrzałości szkolnej, pomijając cały szereg innych specjalistycznych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz