Demograficzno-społeczne skutki konfliktu po I wojnie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 840
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Demograficzno-społeczne skutki konfliktu po I wojnie - strona 1 Demograficzno-społeczne skutki konfliktu po I wojnie - strona 2 Demograficzno-społeczne skutki konfliktu po I wojnie - strona 3

Fragment notatki:


Referat: Demograficzno-społeczne skutki konfliktu po I wojnie światowej Do dnia dzisiejszego nie ma najmniejszej wątpliwości, że jednym ze skutków I wojny światowej, były ogromne straty w ludziach. Ten wynik miał wpływ na życie gospodarcze jak i społeczne Europy.
W przeddzień I wojny światowej państwa rozwinięte gospodarczo liczyło ok. 180 mln mieszkańców, a cała Europa ok. 450 mln. W mniej rozwiniętych krajach zachodniej Europy, w Hiszpanii i we Włoszech, żyło około 70 mln ludności, w strefie środkowoeuropejskiej (Austro-Węgry) ok. 50 mln, w strefie bałkańskiej 25 mln. Rosja miała ok. 130 mln., z tego Królestwo Polskie ok. 10 mln ludności.
Zatem, nasuwa się pytanie jak wyglądała Europa pod względem demograficznym i społecznym po zakończeniu działań wojennych. Zanim przytoczę dane liczbowe o stratach w ludziach, muszę zaznaczyć, że należy pamiętać o takich skutkach wojny, które nie dadzą się ująć liczbami. Do nich należą skutki psychiczne, które na trwale pozostawiły ślady dramatu wojennego w świadomości człowieka. W I wojnie światowej zastosowano ulepszone środki mordowania wrogów. Oprócz karabinów i bagnetów zastosowano granaty, broń maszynową, miotacze ognia, moździerze. Użyto do celów wojennych po raz pierwszy w artylerii ognia huraganowego(Francja), gazu bojowego(Niemcy), czołgów(1917 r.), samolotów i sterowców oraz łodzie podwodne. Wymienione elementy broni, które występowały podczas działań wojennych pierwszy raz spowodowały nieodwracalne uszkodzenia w psychice człowieka o ile taki zdołał przeżyć. A trzeba zaznaczyć, że było to wojna pozycyjna, która charakteryzowała się trwałością linii frontu i bezruchem. Na przestrzeni 800 km od Morza Północnego do granicy Szwajcarskiej ziemia pokryła się rowami strzeleckimi z korytarzami podziemnymi, polami minowymi z zaporami z drutu kolczastego, który był pod napięciem. Było to jak dwie stojące naprzeciw siebie oblężone twierdze. Jeżeli chodzi o straty na polach bitew w Europie to zginęło 8,7 mln., ok. 20 mln. było rannych. W sumie 12 mln. zmarło bezpośrednio z powodu działań wojennych, a przede wszystkim byli to młodzi mężczyźni lub w średnim wieku, czyli 65% w wieku od 20 do 30 lat. Po krótce przytoczę parę cyfr, aby zobrazować straty w niektórych państwa: otóż żołnierzy niemieckich poległo - 1,9 mln., rosyjskich - 1,7 mln., Francuskich 1,4 mln., austro-węgierskich -
1 mln.(w tym Polaków, Niemców austriackich, Czechów, Słowaków, Chorwatów, Ukraińców), Brytyjczyków - 900tys., Włochów prawie 500tys. Serbów - 400tys. W tych liczbach kryły się również różnice klasowe. Wykwalifikowani robotnicy, z których wielu było zwolnionych od obowiązkowej służby wojskowej, ucierpieli najmniej. Za to klasa średnia, która u wszystkich walczących stron stanowiła rdzeń korpusu oficerskiego, poniosła największe straty. Taki bilans strat w ludziach miała miejsce w Europie, a wojna przyczyniła się do kolejnego wstrząsu demograficznego.


(…)

… rozwiniętych.
Jeśli sztuka XX wieku zdaje się odbiorcy mniej dostępna, która ja poprzedzała to przede wszystkim z powodu indywidualnych koncepcji. Ta różnorodność była wywołana przez postawę wobec społeczeństwa i otaczającego świata.
Mogę wyszczególnić kilka kierunków i myśli, które są charakterystyczne w okresie I wojny światowej oraz po jej zakończeniu.
Na początek krótko przedstawię kubizm-czyli kostka, sześcian, to kierunek między innymi w malarstwie powstał w 1907 roku, zainicjowany przez Pabla Picasso(1881-1973)w prezentowanym obrazie Guernica. Kierunek ten zrywał całkowicie z naśladowaniem rzeczywistości. Przedstawiał świat na podstawie tego, co artysta o nim wie. Kubizm rozwija się w trzech fazach: pierwszy-prekubistyczny do 1909, drugi-analityczny(od 1909 do 1912), charakterystyczne oszczędność w kolorze i rozbicie przedmiotu na drobne fragmenty i trzeci- okres syntetyczny do 1914 roku, wprowadzono collage i materiały z drewna i kartonu montowane na płótno, nastąpił powrót do przedmiotowości.
Następnym nurtem był futuryzm, znaczy przyszły. Ten ruch artystyczny powstał we Włoszech w 1909 roku a zapoczątkował go Filippo Tommaso Marinetti napisanym Manifeście futurystycznym, który zrywał ze wszelka…
… nazwa konika-zabawki). Poeta Tristan Tzara zgromadził wokół siebie artystów, którzy demonstrowali, buntowali przeciw wojnie i współczesnej cywilizacji. Negowali wszelkie tradycyjne wartości i normy estetyczne. Sztuka była improwizowana zabawą i dodatkiem absurdalnego dowcipu. Do dadaistów należeli: M. Duchamp, M. Ernst. Kontynuatorami dadaizmu byli surrealiści. Surrealizm (nadrealizm)
Kierunek ten miał…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz