Czynniki warunkujące skuteczne komunikowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 266
Wyświetleń: 1337
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Czynniki warunkujące skuteczne komunikowanie - strona 1 Czynniki warunkujące skuteczne komunikowanie - strona 2 Czynniki warunkujące skuteczne komunikowanie - strona 3

Fragment notatki:

Czynniki warunkujące skuteczne komunikowanie się w organizacji
Umiejętność porozumiewania się odgrywa ogromną rolę zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym każdego człowieka. Nasze sukcesy czy porażki, zadowolenie bądź przeżywane stresy zależą w dużej mierze od tego, w jaki sposób nawiązujemy kontakty, prowadzimy rozmowy i w ogóle komunikujemy się z innymi ludźmi.
W relacjach społecznych człowiek zaspokaja wiele ważnych dla siebie potrzeb, takich, jak: poczucie bezpieczeństwa, akceptacji i uznania, przynależności, przyjaźni, miłości, dominacji lub uzależnienia. Wiele celów życiowych możemy realizować tylko poprzez zorganizowane współdziałania i ciągłe komunikowanie z innymi. Bowiem otwarta komunikacja wzmacnia relacje między ludźmi. Dlatego większość działań podejmowanych przez ludzi to działania, które całkowicie lub częściowo są nastawione na proces komunikowania się. Twierdzenie to dotyczy tak zachowań ludzi w organizacji, jak i innych kontaktów międzyludzkich. Od czego zależy skuteczne komunikowanie się? Czy skuteczne komunikowanie jest zawsze efektywne? Przed odpowiedzią na te pytania, należy najpierw zdefiniować owe pojęcia oraz przeanalizować czynniki, które je warunkują.
Skuteczność i nieskuteczność to pojęcia oznaczające relację uzyskanych wyników do zamierzonych celów. W tym świetle skuteczna komunikacja ma miejsce wtedy, gdy informacje zostały wysłane przez nadawcę właściwym kanałem i trafnie oddają jego intencje, dzięki czemu interpretacja odbiorcy oraz działania podjęte w związku z nią są zbieżne z zamiarami nadawcy. Dzięki temu możliwe jest współdziałanie.
Natomiast efektywność komunikowania się oznacza stosunek korzyści uzyskanych dzięki komunikacji do poniesionych na nią nakładów. A zatem efektywność uwzględnia w przeciwieństwie do skuteczności także koszty (nie tylko w aspekcie ludzkim). Do korzyści zaliczyć należy profity wynikające z odpowiednio szybkiej i trafnej reakcji odbiorcy komunikatu. Nakłady na komunikację interpersonalną wiążą się natomiast z poświęcanym na nią czasem oraz z wielkością środków finansowych.
Jak wynika z powyższych rozważań pojęcia skuteczność i efektywność są ze sobą powiązane, ale nie tożsame.
Poniżej przedstawiono najważniejsze czynniki wpływające na skuteczność procesu komunikowania się. Czynniki warunkujące skuteczność procesu komunikowania się wiążą się nierozerwalnie z komponentami tego procesu, tj. z nadawcą, z odbiorcą, z komunikatem, z kanałem, z kodem i wreszcie ze sprzężeniem zwrotnym.
Jednym z ważniejszych czynników skutecznej komunikacji wydaje się być wiarygodność nadawcy, będąca wypadkową jego osobowości, kompetencji i moralności. Wiarygodność nadawcy wzrasta, gdy nie przypisuje się mu intencji manipulowania postawami i gdy nie ma bezpośredniego związku z przekazywanymi treściami a interesem nadawcy. Na wiarygodność składają się co najmniej dwa niezależne od siebie czynniki. Pierwszym jest kompetencja, znajomość problematyki, rzeczy której dotyczy komunikat. Im bardziej kompetentne źródło, tym większa szansa, by przekaz był skuteczny. Drugim czynnikiem jest bezstronność informowania, zaufanie do tego, że kompetentne źródło nie wykorzysta swojej przewagi wiadomości dla wprowadzenia w błąd.

(…)

… radzić sobie ze złożoną otaczającą go siecią komunikacyjną. Bowiem jakość komunikacji w organizacji wywiera wpływ na motywację pracowników i ich zadowolenie z pracy, na ich zaangażowanie i energię, na ich wydajność, a więc na efektywność. Ludzie reagują na klimat organizacji. Zaś głównym czynnikiem, od którego on zależy jest menedżer, jego umiejętności, wiedza, osobowość, wyznawane wartości…
… komunikowania się wpływa pokrewieństwo zadań nadawcy i odbiorcy. Im wyższy stopień pokrewieństwa tych zadań, tym szybsze porozumiewanie się ze względu na większą wspólnotę znaczeń (partnerzy komunikacyjni operują tym samym językiem fachowym, a wiec nie występują raczej nieporozumienia interpretacyjne). Mało efektywna i mało skuteczna komunikacja może mieć miejsce w sytuacji, gdy partnerzy komunikacyjni…
… czy określona treść przekazywana jest słowem mówionym, słowem pisanym czy obrazem. Informacje na temat określonego obiektu mogą docierać do człowieka dwoma różnymi sposobami. Pierwszym jest bezpośredni kontakt z obiektem, a więc sytuacja, w której odbiorca ma możliwość fizycznego, osobistego spotkania i przeżycia tego spotkania, jako fragmentu swojego życia. Otrzymuje on w ten sposób ogromną ilość informacji
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz