HISTORIA MEDIÓW I DZIENNIKARSTWA 24.10.12 wykład
Czynniki stymulujące rozwój prasy:
- wolność:
system prasowy (warunki stwarzające wydawanie wolnej prasy: 18-26- demokracja w Polsce) wszystkie te składowe pojęcia o wolności prasy w konstytucji 1921 r. w trybie precyzyjnym ;
Po miesiącu odzyskania niepodległości wahania, czy prasa nie ma za dużych swobód i wolności, w 1923 próba wprowadzenia nowego prawa prasowego
Skala wolności wypowiedzi- niektóre media w kampanii wyborczej Narutowicza w 1922 o charakterze zniesławiającym lub odwrotnie); wolność negatywna- każdy, kto chce wypowiedzieć się krytycznie, robi to bez żadnych przeszkód;
Kwestia prawna- Polska jest krajem, która 1918 roku nie decyduje się na ujednolicenie prawa (na kodeks karnt- dzieje się to dopiero w 34, do tego czasu 3 kodeksy pozaborowe à np. sytuacja, gdy na terenie jednego zaboru tekst wychodzi bez przeszkód, w innym jest konfiskowany)
Jednolite prawo prasowe dopiero w listopadzie 1938 r
- układ sceny politycznej:
* rozwój sceny politycznejà rozwój prasy
- treść życia politycznego:
Kierujemy uwagę ku mediom, by dowiedzieć się, co nas interesuje; gdy coś się dzieje w polityce, więcej odbiorców ; np. dyskusja na temat konstytucji w prasie, plebiscyty, powstanie śląskie
Wzskaźnik dynamiki tytułów iwskaźnik dynamiki nakładu wysoki; czas przesycony wiadomościami kończy sięw 22- 23, wskaźniki nakładu powoli spadają; tworzą się zręby społeczeństwa informacyjnego
- kultura masowa
* np. kurier codzienny, w latach XX poszerzenie wpływu prasy, więcej ludzi ma do niej dostęp; pogłębia się podział na prasę opiniotwórczą i sensacyjną (w 1918 słaby rozwój, dopiero powstaje, silniejsza prasa partii politycznych, w latach 20 XX wieku- coraz większa popularność tego segmentu; z czasem pojawia się pismo powiązane z polityką pisane w sposób sensacyjnyà redefinicja prasy sensacyjnej; „używamy zdrowej sensacji”
à więcej dzienników, coraz wyższe ich nakłady;
tworzą się koncerny prasowe
Usensasyjnianie się prasy wpływa na zwiększanie się jej zainteresowaniem
- zmniejszanie się analfabetyzmu
Negatywne segmenty prasy:à bariera rozwoju prasy
-struktura społeczna: duży odsetek ludzi mieszka na wsi à stabilizuje audytorium, nie jest ono poszerzane, nie zwiększa się; można próbować docierać do odbiorcy wiejskiego, ale niespecjalnie to się udaje, mały kontakt wsi z prasą: partyjne gazetki o bardzo niskiej popularności
- właściwości gospodarcze kraju, siła nabywcza - powojenny kryzys gospodarki, np. hiperinflacjaà bieda społeczeństwa, problemy społeczeństwa z pieniędzmi, gazety są niskonakładowe, bo są drogie, są drogie, bo są niskonakładowe (błędne koło), trochę przełamuje to prasa sensacyjna
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)