Czynniki determinują efektywność funkcji szkoły

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 504
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Czynniki determinują efektywność funkcji szkoły - strona 1 Czynniki determinują efektywność funkcji szkoły - strona 2

Fragment notatki:

Formy organizacyjne, które mogą zapewnić wpływ społeczeństwa na szkołę Wewnątrzszkolne i wokółszkolne mieszane ciała-rozwiązywanie wewnętrznych problemów szkół
Międzyszkolne ciała-rozwiązywanie problemów wspólnych dla wszystkich lub większości szkół z określonego terenu
Regionalne/ogólnokrajowe ciała - wystawianie opinii, kontrola kierunków oświaty i rozwoju z aspiracjami przyszłościowymi narodu i jego aktualnymi potrzebami.
Jakie czynniki determinują efektywność funkcji szkoły a)stan bazy materialnej szkoły b)stan kadry nauczycielskiej
c)poziom wiedzy i kultury społeczeństwa
d)charakter środowiska szkoły.
Czego nie dają szkoły Szkoła nie przygotowuje osobnika do czynnego udziału w społeczeństwie. Wartości kulturowe z którymi styka się młody osobnik w szkole, mają w niej zupełnie inne znaczenie niż w będą miały w dorosłym życiu tych osobników. Uczeń przyswaja sobie pewien zasób wartości kulturalnych, które na razie będą dla niego czymś martwym i znaczna ich część pozostanie martwa raz na zawsze, resztę zaś, która istotnie mu się przyda i tak będzie musiał w dorosłym życiu poznać na nowo. Szkoła uczy biernego nie czynnego lub twórczego myślenia i tak naprawdę uczy niewielu rzeczy, które mogą przydać się w dorosłym życiu.
W czym można upatrywać się [chodzi pewnie o usprawnienie ] szkoły, tak aby mogła zaspokajać problemy społeczne. Decentralizacja( większa autonomia szkoły)
Zmiana metod nauczania
Podniesienie standardów edukacyjnych
Dbanie o treść i program nauczania
31. Co nas różni od poprzedniego pokolenia? Ukierunkowanie: Obecnie młodzi Polacy są nastawieni na przyszłość („cali do przodu” - Paweł Śpiewak), w przeciwieństwie do generacji okresu PRL, dla której liczyła się teraźniejszość -Kiedyś - zorientowani przede wszystkim na szczęście rodzinne i pracę zapewniającą znośne warunki życia. Teraz - oprócz wymienionych, ważny jest duży sukces w życiu zawodowym, aktywność i przedsiębiorczość. Mamy czynienia z pokoleniem wolnego rynku - liczą się kompetencje, pewność siebie, kariera i ambicje.
Możliwości: Transformacja lat 90. - zmiany polityczno-gospodarcze, zachwianie starej równowagi społecznej, pojawiły się liberalne formy życia społecznego, oparte na rywalizacji i konkurencji, ujawniło się także rozwarstwienie. Pojawiło się wiele możliwości, których wcześniej młodzi nie mieli, np. wolny rynek, swoboda działania, wyjazdy zagraniczne, rozwój technologii teleinformatycznych, inne programy kształcenia itp. Społeczeństwo informacyjne. Wobec historii i autorytetów: W dążeniu do sukcesu młodzi niekiedy wydają się lekceważyć biografie. Niedawna nawet przeszłość szybko staje się historią. Postaci z tamtej epoki, wciąż obecne w życiu społecznym, politycznym, w mediach - to dla młodych zazwyczaj tylko figury historyczne. Ponadto osłabiło się zaufanie do autorytetów, cześć z nich upadło. Młodzi sami dla siebie są autorytetami.


(…)

… są autorytetami.
Postawy: W nowej sytuacji społeczno-ekonomicznej - młodzież cechuje pragmatyzm, nastawienie na profesjonalizm, specjalizację i osiąganie umiejętności rozeznawania tego, co w danej sytuacji najbardziej się liczy i sprzedaje na rynku (co umożliwia sukces i karierę). Dawniej młodzież cechowały bardziej: postawy adaptacyjne, mniejsze zdolności organizacyjne, zainteresowanie bliskimi celami…
… mniej. Znajomość dwóch języków obcych, to już nie szczyt marzeń, ale dla wielu studentów całkiem normalna sytuacja.
Wobec nowych zjawisk (np. prywatyzacja, merytokracja, narastanie nierówności) młodzi przejawiają postawę bardziej roszczeniową niż ich rodzice. Chcą oni mieć wszystko i chcą korzystać w pełni z życia, cechuje ich konsumpcyjne nastawienie do niego. U ich rodziców było to jednak spowodowane…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz