To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
CYKL ŻYCIA PRODUKTU Ostatnim z etapów, które składają się na kształtowanie nowego produktu to wprowadzenie produktu na rynek. Od tego momentu rozpoczyna się cykl życia produktu na danym rynku . Na podstawie licznych obserwacji życia gospodarczego można zauważyć, że po wejściu na rynek produkt często przechodzi przez cztery fazy rozwoju charakteryzujące jego pozycję na rynku. Wielkość i dynamika zmian sprzedaży produktu stanowią kryteria wyodrębniania tych faz. Najczęściej są identyfikowane cztery fazy: wp rowadzenie produktu na rynek, wzrost sprzedaży, dojrzałość produktu oraz spadek sprzedaży . Zmiany wielkości sprzedaży produktu w czasie można przedstawić w układzie dwu zmiennych.
W praktyce rozgraniczenie faz bywa trudne, a towary charakteryzują różne kształty krzywych. W zasadzie nie wyróżnia się faz cyklu życia w odniesieniu do surowców, a także podstawowych artykułów spożywczych bieżącej konsumpcji (sól, cukier, mąka), tj. tych produktów, których jakość producent kształtuje w ograniczonej mierze. Natomiast koncepcja cyklu życia ilustruje rozwój sprzedaży innych towarów bieżącej konsumpcji, towarów trwałej konsumpcji, maszyn i urządzeń.
Nowy produkt jest zazwyczaj wprowadzany przez jedną firmę. Konkurenci dołączają do przedsiębiorstwa - lidera w kolejnych fazach cyklu. A zatem przedstawiany schemat obrazuje cykl danego produktu będącego reprezentantem swojej branży . Analiza cyklu życia produktu na poszczególnych rynkach zbytu (zarówno klasy i formy, jaki i marki produktu) powinna być podejmowana przez dostawców z dwóch podstawowych względów. Po pierwsze, produkt znajdujący się w każdej z wymienionych faz wymaga stosowania innych środków marketingowych. Po drugie, aby w długim okresie zapewnić firmie przetrwanie, przedsiębiorcy muszą właściwie kształtować strukturę asortymentu, biorąc pod uwagę fazy cyklu życia charakteryzujące poszczególne produkty.
Charakterystyka faz cyklu życia produktu na rynku Faza Wprowadzenie Wzrost Dojrzałość Spadek Cel marketingowy Uświadomienia nabywcom istnienia produktu
Zwrócenie uwagi na zróżnicowanie produktu
Utrzymanie lojalności wobec marki
Dokonanie żniw, zawarcie kontraktu, wycofanie
Produkt Jeden model
Kilka modeli
Pełna linia produktu
Modele najlepiej sprzedające się
Cena Wysoka (skiming) lub niska (penetration)
Cena umożliwiająca wzrost udziału w rynku
Cena umożliwiająca utrzymanie udziału na rynku
Cena umożliwiająca utrzymanie określonej rentowności
Dystrybucja
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)