Cialdini (Lubienie)

Nasza ocena:

5
Pobrań: 203
Wyświetleń: 1666
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 Cialdini (Lubienie) - strona 1

Fragment notatki:

kontaktu i umiejętności interpersonalnych. Uczelnia, z której pochodzi notatka to Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Zajęcia prowadzi dr Anna Tyszko. Notatka składa się z 1 strony.
Lubienie i sympatia Rozdział poświęcony firmie Tupperware.
Z reguły zgadzamy się spełniać prośby ludzi, których znamy i lubimy.
Jak działają przyjęcia Tupperware - gdzie zaangażowane gosposie domowe prezentują swoim koleżanką najnowszej klasy pojemniki do przechowywania żywności?
Wykorzystywane metody:
 Wzajemno ść - każdy dostaje jakiś prezent
 Zaanga żowanie - użytkownicy na forum grupy mówią o zaletach produktów
 Spo łeczny dowód słuszności - każdy kolejny akt zakupu podczas prezentacji wzmacnia w nas przekonanie że jest to produkt dla nas, bo kupują go przecież ludzie
do nas podobni.
Kupujący nie przeprowadzają transakcji z bezosobowym sprzedawcą - ale z osobą, którą dobrze znają - chcą pomóc przyjaciółce, by zarobiła na spotkaniu jak najwięcej.
W akt sprzedaży włączane są: poczucie zaufania, ciepła, bezpieczeństwa i zobowiązani - jakie niesie przyjaźń. Wielkość więzi łączącej sprzedających z kupującymi dwukrotnie silniej wpływa na decyzję o zakupie - niż stopień w jakim nabywcom podoba się sam produkt. Powołanie się na nazwisko przyjaciela, bez jego obecności podczas procesu sprzedaży - nakłania do decyzji zakupowej potencjalnego nabywcę.
PRZYJ AŹŃ JAKO NARZĘDZIE WPŁYWU NA INNYCH Praktycy wpływu społecznego próbują nakłonić swoich odbiorców do polubienia ich samych:
Co sprawia, że jednego człowieka lubimy, a innego nie? 1. Atrakcyjno ść fizyczna - Zjawisko aureoli - pozytywna cecha człowieka opromienia swoim blaskiem wszystkie pozostałe jego cechy i decyduje o sposobie w jakim widziany jest on przez innych.
Ludzie ładni/przystojni/piękni/cudownie wyglądający, etc:
- Przypisujemy im pochlebne cechy: utalentowanie, sympatyczno ść, uczciwość inteligencja [ładny wygląd kandydata - zwiększa dwukrotnie jego szanse na zatrudnienie, zmniejsza szansę na otrzymanie wysokiego wyroku sądowego; zmniejsza szansę trafienia do więzienia w wyniku procesu, ładniejszych oskarżonych faworyzują sędziowie i sędziny (Kulka, Kessler)]
- Mają większą szansę uzyskania pomocy w potrzebie i silniej wpływają na opinię innych (brak różnic między płciami w sposobach reagowania na wygląd fizyczny).
Eksperyment kryminologiczny:
Penitencjariusze ze zniekształconymi twarzami poddani operacji plastycznej - wracają do więzienia rzadziej niż więźniowie z tej samej grupy, ale poddawani resocjalizacji (okres 1 roku od wyjścia). Wysunięto przypuszczenie, że w przypadku brzydkich więźniów korzystniej jest poddawać ich operacji plastycznej niż resocjalizacji.
Atrakcyjność fizyczna - a samoocena:
Osoby atrakcyjne zdają sobie sprawę, że część przypisywanych im cnót - bierze się właśnie z efektu aureoli ich wyglądu fizycznego. Może to prowadzić je do sporej niepewności, co do rzeczywistej wartości ich własnej osoby.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz