Fragment notatki:
Praca powstała w ramach przedmiotu zarządzanie rozwojem organizacji na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie.
Plik w formacie doc. obejmuje 18 stron, na których rzeczowo zostały opisane takie obszary jak: ogólna pozycja sektora w którym działa przedsiębiorstwo-analiza sektora farmaceutycznego, charakterystyka strategiczna; analiza warunków funkcjonowania (konkurowania) przedsiębiorstwa w sektorze-analiza dostawców, odbiorców i stopnia uzależnienia przedsiębiorstwa od nich; analiza sytuacji wewnętrznej firmy; ocena pozycji konkurencyjnej oraz profili konkurencyjnych.
W notatce znajdziemy również analizy w formie wykresów i tabel dotyczących, m.in. sprawności zarządzania, analizy zyskowności czy strukturę bilansu
2. Charakterystyka warunków rozwoju przedsiębiorstwa GlaxoSmithKline
2.1 Ogólna pozycja sektora w którym działa przedsiębiorstwo
Struktura sektora
Analiza sektora farmaceutycznego
Wstęp
Sektor farmaceutyczny nie jest branżą jednorodną, składa się z kilku elementów: producentów, dystrybutorów, wśród których można wyróżnić przedhurtowników, hurtowników i apteki, konsumentów krajowych i zagranicznych, instytucje wspierające finansowo konsumpcję środków farmaceutycznych oraz ośrodków zaangażowanych w rekomendację produktów farmaceutycznych. Istotną rolę w ramach tego sektora odgrywa także państwo, będące regulatorem rynku.Sektor farmaceutyczny charakteryzuje się dużą specyfiką rozwiązań prawnych ze względu na swój ścisły związek z problematyką zdrowia publicznego.
Sektor farmaceutyczny w Polsce
Mimo kryzysu gospodarczego ostatnich lat, branża farmaceutyczna należy do bardziej dynamicznych sektorów polskiej gospodarki. Jest ona w niewielkim stopniu podatna na niekorzystne tendencje gospodarcze. Sektor farmaceutyczny w Polsce ma duże perspektywy rozwoju. W ostatnim czasie obserwuje się poważne zmiany w zakresie technologicznym, strukturalnym oraz w dziedzinie orientacji rynkowej, w której znaczenie zyskują potrzeby klienta i indywidualizacja stosunków między producentem a nabywcami. Jednym z symptomatycznych przejawów dążenia do podniesienia konkurencyjności w tej branży jest postępująca informatyzacja zakładów. Biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców, Polska jest szóstym rynkiem zbytu farmaceutyków w Europie. Jednak pod względem wartościowego ujęcia spożycia leków w przeliczeniu na jednego mieszkańca plasuje się na jednym z ostatnich miejsc wśród krajów UE (pod względem ilościowym średnio jest to 39 opakowań produktów farmaceutycznych na 1 osobę w 2002 r.). Przewiduje się, że wraz ze wzrostem PKB i spadkiem bezrobocia wzrost spożycia lekarstw w Polsce będzie wynosił ok. 5% rocznie. Polski rynek farmaceutyczny jest rynkiem rozdrobnionym. Istnieje ponad 300 przedsiębiorstw wytwarzających produkty farmaceutyczne w tym ok. 150 przedsiębiorstw zagranicznych (istnieją też szacunki mówiące o 700 tego typu przedsiębiorstwach w Polsce), a większość z nich to niewielkie firmy prywatne o charakterze regionalnym zajmujące się produkcją parafarmaceutyków czy wyrobów zielarskich. Przyjmuje się, że największe 15 zakładów z tego grona kontroluje ok. 50% omawianego rynku. Obecnie trwa proces konsolidacji branży polskich dystrybutorów farmaceutyków. Rządowy program restrukturyzacji i prywatyzacji sektora farmaceutycznego zakłada połączenie i restrukturyzację podmiotów z udziałem Skarbu Państwa w jedną grupę kapitałową poprzez utworzenie Holdingu Farmaceutycznego.Warto zaznaczyć, że duża część polskich zakładów farmaceutycznych została w ostatnich l
(…)
… rocznie. Jako jedyni pracują nad lekami oraz szczepionkami na najgroźniejsze choroby takie jak malaria, HIV/AIDS, gruźlica oraz różnego rodzaju nowotwory. Do sukcesów naukowców GSK należy wynalezienie szczepionki przeciwko wysokogennym typom wirusa HPV, który powoduje 70% zachorowań kobiet na raka szyjki macicy. Kolejnym osiągnięcie naukowców GSK są szczepionki dla niemowląt, które chronią…
…), aczkolwiek od kilku lat zauważalne jest zjawisko konsolidacji również i rynku hurtowego. Szacuje się, że 88% farmaceutyków sprzedawanych przez hurtownie trafia do aptek ogólnodostępnych, równocześnie wzrasta udział w rynku sprzedaży pozaaptecznej, natomiast maleje znaczenie segmentu szpitalnego jako odbiorcy produktów farmaceutycznych z powodu zatorów płatniczych w publicznej służbie zdrowia. Systematycznie rośnie…
… się zmniejszenie spożycia alkoholu i rezygnację z palenia papierosów, towarzyszy temu ogromne zainteresowanie medycyną naturalną i niekonwencjonalną; leczenie ziołami, bioenergoterapią, akupunkturą.
Prawne: Przyjęta w 2001r. ustawa Prawo Farmaceutyczne, oznacza, że koszty utrzymania kilku tysięcy przedstawicieli medycznych producentów leków nie mogą być traktowane jako koszty uzyskania przychodu…
… zmniejszenie dotacji do badań naukowych nad nowymi lekami. Na skutek, czego firma będzie musiała wykazać się dużą pomysłowością w szukaniu nowych form finansowania
- Przyjęta w 2001r. ustawa Prawo Farmaceutyczne wprowadza drastyczne zmiany w związku kosztami utrzymania przedstawicieli medycznych producentów leków. Do tej pory koszty te były kosztami uzyskania przychodu teraz są traktowane jako wydatki…
…-Aventis, niewiele niższą sprzedaż osiągnęła Polpharma i te trzy firmy mają największy udział w rynku (odpowiednio 5,8% - Sanofi-Aventis, 5,3% - GSK oraz 5,2% - Polpharma). Pozostałe firmy z pierwszej dziesiątki osiągnęły wyraźnie niższe wyniki, a zamykająca stawkę firma Pfizer Corp. miała sprzedaż niższą o więcej niż połowę od GSK.
Zarówno Sanofi-Aventis jak i GSK w walce konkurencyjnej stosują…
… takie jak cukrzyca, astma oraz choroby dziesiątkujące populację krajów rozwijających się czyli malaria i gruźlica. Dział Rozwoju Produktów w Poznaniu jest włączony do ogólnoświatowej sieci centrów R&D. Współpracuje również z innymi ośrodkami badawczymi GSK oraz z polskimi uczelniami. Wieloletnie dostosowywanie standardów pracy do światowego poziomu GSK, wspólna praca w ramach GSK z brytyjskim Działem Nowych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)