To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Budowa cyklonów
Otwór wlotowy ma najczęściej kształt kwadratu lub pionowego prostokąta o stosunku boków 1:2 do 1:5. Prostokątny kształt wlotu przy dużym stosunku boków podwyższa z zasady skuteczność odpylania, zwiększając równocześnie niestety opory przepływu. stosunek poziomego boku otworu wlotowego do średnicy zewnętrznej cyklonu wynosi zwykle 1:3 do 1:5. Jak już wspomniano, czynnikiem wpływającym na sposób istotny na parametry pracy cyklonu jest prędkość wlotowa gazu. Z reguły wynosi ona 10-20 m/s.
Część cylindryczna cyklonu jest elementem, w którym następuję pierwsze zawirowanie strumienia gazu, w wyniku którego pył odrzucony zostaje na ściankę, po której zsuwa się ku dołowi. Średnica części cylindrycznej dz jest zwykle podstawowym wymiarem cyklonu. Jest nadal kwestia otwartą, jak wysoka powinna być część cylindryczna, stad tez poszczególne konstrukcję tego elementu różnią się od siebie. Średnica części cylindrycznej cyklonu jest jednym z zasadniczych czynników wpływających na skuteczność odpylania. Zmniejszenie średnicy dz wpływa bardzo wyraźnie na podwyższenie skuteczności cyklonu. Uzasadnia to stosowanie baterii cyklonów o małych średnicach zamiast jednego cyklonu dużego. W części stożkowej cyklonu następuje ostateczne oddzielenie pyłu od gazu, przy czym proces ten jest skomplikowany. Oprócz głównego przepływu gazu występuję tu strumień wtórny, transportujący pył ku dołowi, jednak w momencie zwrotu swego kierunku ku górze porywa on pył już wytrącony. Z kolei pył ten odrzucany jest ponownie ku ściankom przez zawirowanie strumienia wstępującego. Zjawiska te przebiegają znacznie korzystniej w długiej i smukłej części stożkowej aniżeli w stożku krótkim, o dużym kącie zbieżności. Kąt zbieżności ścianek części stożkowej cyklonów wysokoskutecznych wynosi zwykle 15-25. Wzrost wysokości cyklonu powoduję wyraźnie zwiększenie wyraźnie jego skuteczności przy równoczesnym zmniejszeniu współczynnika strat. zwykle średnica dolnego otworu stożka cyklonu wynosi (0,3-0,6) dz. Przewód wylotowy cyklonu, ukształtowany zwykle jako pionowa rura centralnie położona, zagłębiona w części cylindrycznej, jest powodem największej straty ciśnienia w cyklonie, skutkiem oporu u wlotu oraz oporów tarcia w samym przewodzie. Zmniejszenie tych strat uzyskać można przez zmianę ukształtowania przewodu wylotowego.
Zbiornik pyłu znajduję się poniżej stożka cyklonu. w najprostszym rozwiązaniu pył zbiera się po prostu u dołu części stożkowej, jednak tego rodzaju układ jest nie właściwy ze względu na ciągłe porywanie osiadłego pyłu przez wtórny strumień gazu. Z tego powodu poniżej części stożkowej budowane są specjalne zbiorniki dla wytrącanego pyłu. Uwagę zwracają stożki ochronne w przewodach wlotowych zabezpieczające przed penetracja wtórnego strumienia gazu w głąb zbiornika.
(…)
… musi być całkowicie szczelne z równoczesną możliwością ciągłego lub okresowego opróżniania zbiornika bez pogarszania szczelności i bez przerywania ciągłości pracy cyklonu. Ze względu na to, że cyklony pracują z reguły na podciśnieniu, jakakolwiek nieszczelność u dołu powodowałaby zasysanie powietrza z zewnątrz i porywanie pyłu już opadłego do zbiornika. Istnieje szereg konstrukcji służących do opróżniania zbiornika pyłu przy zachowaniu wymienionych warunków. Najprostszym rozwiązaniem są dwie śluzy przeciwwagą ustawione jedna nad drugą . Słup pyłu w pionowej rurze wysokości 2-4 średnic stanowi wystarczająco szczelne zamknięcie zabezpieczające przed przepływem powietrza. Przy większym słupie pyłu - cześć jego zostaję wypchnięte na zewnątrz. Urządzenie to jest bardzo proste i łatwe do wymiany, jednak nie nadaje…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)