Bóg jako pojecie filozofii kultury - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 378
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Bóg jako pojecie filozofii kultury - omówienie - strona 1 Bóg jako pojecie filozofii kultury - omówienie - strona 2 Bóg jako pojecie filozofii kultury - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Bóg jako pojęcie filozofii kultury wątek mimetyki i wątek dialektyki
Bóg - pojęcie mimetyczno-dialektyczne, mieszane, dwuznaczne
Kołakowski a problem chrześcijaństwa
chrześcijaństwo - równowaga ekstremalność chrześcijańska kontra Arystoteles
nie ma umiaru i granic w doskonaleniu moralnym (ma to sens wobec rychłego końca)
equilibrium - równowaga Kołakowski ekwilibrysta - a nie linoskoczek
jedni - Bóg istnieje; drudzy - Boga nie ma postulat: aby ani jedni, ani drudzy nie zyskali przewagi
jedni - wartości przychodzą stamtąd, z transcendencji, z „inąd”
drudzy - są wyrazem i instrumentem mechanizmów życia
jedni - absolutyści; drudzy - redukcjoniści jedni - sankcjonowanie; drudzy - krytyka
jedni - kapłan; drudzy - błazen
strażnik równowagi
pomiędzy dogmatyzmem a nihilizmem
wartości - potrzeba krytyki, ale się ostają
[Bóg w kulturze - Kołakowski - Obecność mitu]
Bóg jest mitem - nie ma racji, nie ma dowodu - i dobrze, co już Kant zauważył
więc nie ma racji, ale ma motywy - konsekwencja struktur ludzkiego obcowania
Bóg ma motywy, ale nie da się go sprowadzić do motywów, do funkcji w życiu społecznym i kulturze. Gdyby dał się do nich sprowadzić, nie mógłby ich pełnić. Bóg odznacza się wartością samoistną.
Bóg jest w kulturze mitem (to nie jest twierdzenie fenomenologiczne)
Dla pojedynczego człowieka wątpiący konserwatyzm nie jest możliwy - ale dla kultury tak.
antynomia praktycznej świadomości
jeśli wartością jest równowaga, to wcale nie filozof uprawiający refleksje nad równowagą
postawa ma się tu nijak do wyborów
filozofia refleksji - pozbawiona gruntu i korzeni, nieistotna
prywatność a filozofia publiczna - gdy istotne rzeczy rozgrywają się w prywatności, to filozofia publiczna jest nieistotna
[ „Modlitwa Heloizy” w: Rozmowy z diabłem Kołakowskiego - kwestia WYBORU - Bóg istnieje, ale wolę kochanka…]
Ontologia kultury nie zadowala się rejestrowaniem sprzecznych poglądów. Ma ambicję - opisać sytuacje człowieka jako takiego.
Bóg jest -Boga nie ma --- sytuacja jest ta sama
odniesienie do czegoś, czego nie można osiągnąć ani uchwycić
pozostawanie w RÓŻNICY albo zakotwiczyć się przy transcendencji, albo pozostawać w świecie faktów, w empirii - próby poradzenia sobie z tą samą sytuacją
ontologia różnicy - ontologia minimalna „bez założeń” - człowiek stoi w różnicy


(…)

… i protestantyzmu (w sensie formy idealnej)
św. Jan od Krzyża - jeśli jest hierarchia wartości, to te które stoją wyżej są bardziej niebezpieczne, bo łatwiej się do nich przywiązać; jeśli je sobie przypiszemy, jesteśmy o krok od przepaści.
zapomnienie o Bogu katolicyzm uświęca to , co ziemskie --- bałwochwalstwo
krytyka protestancka jedni - Bóg nadaje wszystkiemu sens; drudzy - Bóg odbiera wszystkiemu sens…
… się niemożliwe
ta niemozność jest nową formą zła
zakorzenienie myślenia o złu w centralnym nurcie tradycji filozoficznej nic tu nie daje
hermeneutyka - nie myślenie o złu wcale - arche bez telos - stąd traci wymiar deontologiczny, etyczny
z języka nie wynika to co powinno lustrzane odbicie Heideggera, negatyw - Levinas
pierwszy - różnica ontologiczna
drugi - różnica etyczna - każdy jest jak Mojżesz, wyrusza…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz