Fragment notatki:
rytuały, związki pomiędzy zarządzaniem a antropologią, strój ludowy.
Notatki będą bardzo pomocne podczas nauki do egzaminu z tegoż przedmiotu.
Antropologia kulturowa i etnografia
Wykład 1
Kultura- (cultur agri- uprawa roli) przekształcanie zastanego stanu natury na potrzeby człowieka i przez człowieka. Pojęcie, w tym pierwotnym etymologicznie znaczeniu, jest ciągle używane.
I w p.n.e. - Cyceron po raz pierwszy użył określenia cultura animi- uprawa umysłu, kształtowanie człowieka. od XVII - Używano określenia kultura na określenie wszystkich wynalazków człowieka.
XVIII w - próby zdefiniowania kultury w związku z licznymi dyskusjami oświeceniowymi
XX w. - A. Kroeber stworzył typologię 6 definicji kultury
Jedną z częściej używanych definicji kultury jest definicja Taylora (1871)
„Kultura czyli cywilizacja jest to złozona całość, która obejmuję wiedzę, wierzenia, sztukę, moralność, prawa, obyczaje oraz inne zdolności i nawyki nabyte przez ludzi jako członków społeczeństwa” (zamiennie stosował pojęcie kultura i cywilizacja)
Według A. Kłoskowskiej normy, wzory i wartości są zobiektywizowane. Elementy kultury tworzące pewną strukturę funkcjonują w taki sposób, że stają się charakterystyczne dla pewnych środowisk. Badanie kultury musi polegać na badaniu tych elementów oraz związków pomiędzy nimi zachodzących. Poszczególne kultury są niepowtarzalnymi tworami i nie można ich badać jedynie na podstawie analogii - partykularność kultury. Np. kibice to kibice, ale kibice polscy różnią się od kibiców angielskich i nie można badać tej grupy jedynie na podstawie analogii, bo to nie da nam prawdziwego obrazu.
Systemowość kultury polega na tym, że jej elementy są ze sobą tak powiązane, że zmiana jednego elementu powoduje zmianę całego systemu. Kontekstowość kultury polega na tym, że w zależności od odniesienia, znaczenie wytworu może się zmieniać. Ten sam przedmiot użyty w innym celu zmienia swoje znaczenie. Np. zapalniczka może być zapalniczką, albo może posłużyć jako otwieracz do butelek. Kultura jest także atrybutem człowieka, jest cechą człowieka jako istoty myślącej- atrybutywność kultury
Dystrybutywność kultury polega na tym, że strukturę kultury można dzielić na mniejsze kultury: kulturę polską można dzielić na małopolską czy też śląską. K. Muszyński stworzył następujący podział kultury:
materialna: wytwory świadomości ludzkiej służące podtrzymaniu człowieka jako żywej istoty (strzelba, łyżka)
duchowa: zobiektywizowane wytwory
społeczna: zjawiska kulturowe jak: rodzina, społeczność lokalna, rytuały społeczne, czyli coś co ma znaczenie dla podtrzymywania społeczeństwa.
(…)
… dla podtrzymywania społeczeństwa.
Funkcje kultury: tworzy sposoby zachowań, praktykę społeczną
zespół normatywnych sądów określających zachowanie, efekty tych działań są widoczne, gdy zostaną zinterpretowane
kultura daje narzędzia potrzebne do określenia kultury
Wykład 2
Historia antropologii:
Okres odrodzenia - w tym okresie ogromne znaczenie miały wielkie odkrycia geograficzne, między innymi dzięki odkryciom…
… towarzyszy tradycjonalizm czyli wyższość przekazu ustanego i niechęć do nowości oraz rytualizm czyli ścisłe trzymanie się form, wierzeń, rytuałów, czasem wbrew zdrowemu rozsądkowi
Charakterystyczna jest religijność ludowa wraz z sensualizmem religijnym przejawiającym się np. w wierze, że w świętym obrazie siedzi święty we własnej osobie
Od XII-XIII rozpoczyna się rozgraniczenie typowego ubioru chłopskiego…
…:
Znaki naturalne - występują w przyrodzie niezależnie od człowieka, a człowiek odnajduje pomiędzy nimi jakieś związki przyczynowo-skutkowe lub też nie (np. pojawienie się wysypki to pojawienie się choroby). Nabierają one wartości o ile potrafimy dany znak z jakimś skutkiem czy przyczyną powiązać. Przyroda w kulturach pierwotnych była sposobem komunikowania się (bo przecież coś musiało się zdarzyć, ze mamy tę wysypkę). Ta siła sprawcza (która spowodowała wysypkę) jest partnerem do rozmowy, ktoś lub coś nadało tę wysypkę, jest ona pewnego rodzaju komunikatem. My możemy po otrzymaniu takie komunikatu próbować ubłagać nadawcę, aby nam darował (chmury- deszcz - Bóg się mści). Znaki humanistyczne - rodzaj kulturowo zdefiniowanych wytworów, które upoważniają do wnioskowania o danym przedmiocie / nadawcy…
….. Symbole tworzą systemy. Symbol to każda rzecz, pojęcie, które odsyła nas do czegoś innego (długopis nie musi być symbolem piśmiennictwa, ale np. więzi z osobą, od której go otrzymaliśmy). Ciężko znaleźć coś, co nie niesie za sobą żadnego znaczenia. Jesteśmy zmuszeni żyć w świecie symboli, symboli, których znaczenia nie są się zaprojektować (można zaprojektować znak czy logo, ale nie symbol…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)