Antoni Mączak-Życie codzienne w podróżach po Europie XVI i XVII wieku. I. Drogi i ruch Dorgi w krajobrazie Jakość dorgi w XVI i XVII wieku uwarunkwana była gleba, klimatem i pogoda, a takze zalezala od typu nawierzchni o systemu odprowadzania wod. Gdy brakowalo odplywow i utwardzenia, deszcze i roztopy czynily jazde bardzo trudna. Zanim postep technik komunikacyjych i interwencja wladz nie wprowadzily ulatwien, komfort jazdy okreslala gestosc zaludnienia kraju i uksztaltowanie jego powerzchni. Nawet na trasach laczacych duze miasta nietrudno bylo zabladzic, nuie istnial bowiem podzial drog wedle klas, i trudno bylo się zorientowac jaka droga się podrozuje. Stad rola przewodnikow i praktyczne rady jak pytac o droge. Bledem byloby sadzic ze tylko gory byly obfite w wypadki, bo podroze odbywaly się przy dzwieku lamanych kol i osi, gdyz wozy nie mialy resorow. Przewaznie jednka przebywano gory konno, nawet dzis niektorych szlakow gorskich nie mozna przebyc wozem. Wszystkie te trody i niebezpieczenstwa opoznialy epoke, stad brak zainteresowana gorami jako cudem przyrody, tylko jako przeszkoda do pokonania. Jednynie czynnik finansowy determinowal sposob i wyposazenie podroznego i jego wygode na postojach. Liczny orszak bogatych podroznych pomagal takze przy trudniejszych przeprawach ulatwaiaja podroz. W tym okresie najbardziej chyba przystosowane do ruchu kolowego byly drogi nadrenskie, z odprowadzeniami wody i dobrz ubite. Przedsiębiorcy przewozowi Przewodnik zawodowy, odgrywal w podrozy role pierwszorzedna, a w niektorych krajach taka praca była dosc popularna. Przewodnicy nie tylko pomagali znalezc droge , ale opowiadali tez historie i legendy, oraz tlumaczyli zwyczaje kraju. Podrozojacy Europejczyk z trudem mogl się obyc bez zawodowego pzrwodnika-woznicy. W znacznie wiekszym stopniu niz ruch dorgowy zalezal od lokalnycjh przedsiebiorcow ruch na rzkach. Korzystano zen chetnie, bo był wygodniejszy i tanszy niz ladowy, a poza tym o wiele bezpieczniejzsy. Plynaca barke ciagnal kon lub pijany marynarz idacy brzegiem, wiec nic się nie moglo stac. 3. Podróż piechotą Podroze piechota stracily w tym czasie na znaczeniu, jednak byli rowniez ludzie , ktorzy chcieli zobaczyc swiat, a nie stac ich bylo na podroz- nie ustawaly pielgrzymki. Najslynniejszym pofroznikiem pieszym był Thomas Coryat , ktory spisywal swoje podroze. 4. Przewodniki i mapy Mapy istnialy od dawna, ale ich uzytecznosc w podrozy był aniewielka ze wzgledu na liczne bledy, mala liczbe informacji i niedogodna skale, bardzo istotna była liczba mil miedzy miastami. W Anglii, ktora juz w XVI wieku była dobrze opracowana korzysta no z dwu jednoczesnie niemal wydanych dziel: - Britannia Wiliama Camdena (1586)
(…)
… zakladów,a w roku 1615 juz 360 wiekszych i mniejszych gospod. W 1517 roku, co czwarta gospoda prowadzona była przez kobiete, a w 1526 co dwidziesta (byly to przewaznie emerytowane prostytutki, ktore dorobily się i zalozyly biznes). Tak rozwiniety przemysl „gospodni” gral powazna role w gospodarce. Rzym był wyjatkiem ilosciowym, ale i tak sektor ten mial duzy wplyw. W najnowszej literaturze historii gospodarczej przyjelo się popdkreslac, ze pojecie zocofania gospodarczego wprowadza w blad gdy je zastosowac do okresu przedindustrialnegow Europie. W bogatych rejonach kraju gospod jest duzo i są dobrze zaopatzrone, natomiast w mnjiej ludnych czesciach kraju gospody staja się rzadkoscia, i funkcjonuja bardiej jako stacje kolejowe dla goncow itp. Reklama, sztuka, luksus
Z czasem gospody obrosly tadycjami…
… Europy opisal Moryson, opisujac bardzo duzo potraw i nowosci jaie poznal (smalec). Jesli chodzi o trunki to Europa dzielila się na strefy wina (poludnie) i piwa (polnoc). Alkoholu pilo się duzo, a pijanstwo wyznaczalo status spoleczny. W Polsce Zygmuntowskiej na szlachcia dworskiego pzrypadalo dziennie prawie 5 litrow piwa (raj na ziemi). Pobyt w gospodzie
Z diariuszy wynika, ze znakomita wiekszosc…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)