Analiza strategiczna firmy BATIG - Zarządzanie przedsiębiorstwem

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 595
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Analiza strategiczna firmy BATIG - Zarządzanie przedsiębiorstwem - strona 1 Analiza strategiczna firmy BATIG - Zarządzanie przedsiębiorstwem - strona 2 Analiza strategiczna firmy BATIG - Zarządzanie przedsiębiorstwem - strona 3

Fragment notatki:

Charakterystyka firmy British-American Tobacco Industries Group obchodziła jesienią 2000 roku swoją 98 rocznicę powstania. Należy obecnie do największych firm świata i prowadzi interesy głównie w obszarze usług finansowych i wyrobów tytoniowych . W 1991 roku B.A.T. przekroczył 10% udział w globalnym rynku tytoniowym oraz osiągnął zysk handlowy 1 miliard funtów szterlingów. Firma produkuje papierosy w przeszło 150 fabrykach w 60 krajach. W latach 80-tych firma zainwestowała w nowe obszary działalności min. w papier , celulozę ,kosmetyki ,opakowania oraz handel detaliczny. Również w latach 80-tych po nabyciu kilku firm ubezpieczeniowych , B.A.T. Industries stała się największą firmą ubezpieczeniową w Anglii. Po upadku komunizmu firma wykorzystuje szansę utworzenia wielkiego nie zagospodarowanego rynku we wschodniej Europie min. na Węgrzech , Ukrainie i w Polsce. W naszym kraju firma pod nazwą B.A.T. Poland z siedzibą w Warszawie , w początkowej fazie działalności prowadzi produkcję papierosów na wydzierżawionych dwóch liniach produkcyjnych w zakładzie przemysłu tytoniowego w Augustowie . przez kilka kolejnych lat utworzone filie firmy w kraju ( tak zwane Depoty ) prowadzą sprzedaż papierosów wyprodukowanych w Augustowie oraz pochodzących z importu . W 1997 roku firma zmienia nazwę na BRITISH -AMERICAN TOBACCO POLSKA stając się samo finansującym oddziałem wielkiego koncernu . W roku następnym dzięki sprzyjającej polityce państwa przedsiębiorstwo nabywa akcje Z.P.T. Augustów i staje się jego właścicielem . Operacja ta ma korzystny wpływ na działalność firmy min. ustaje import papierosów cała produkcja odbywa się w zakładzie w Augustowie . Kolejnym bardzo ważnym i korzystnym etapem działalności firmy jest fuzja w roku 1999 z ROTHMANS INTERNATIONAL jednym z konkurentów . Fuzja wysuwa B.A.T. na drugą pozycję na świecie pod względem wielkości sprzedaży z różnicą 1% do głównego konkurenta PHILIP MORRIS-a. Firma BRITISH-AMERICAN TOBACCO jest jednym z czołowych producentów papierosów w kraju. Jej główne marki papierosów to : Lucky Stike, Pall Mall, Jan III Sobieski oraz Golden American. Oprócz wymienionych firma produkuje w Polsce kilkanaście innych takich jak : Nord, Mazurskie, Albatros, Mewa, Royal Sail, Rothmans, Wogue, Dunhill oraz HB . Od roku 1997 wszystkie koncerny tytoniowe zanotowały spadek sprzedaży o około 30% , pomimo tego B.A.T. stale zwiększa swój udział rynkowy . Na początku bieżącego roku firma zatrudniała około 1800 osób z tego około 1200 w zakładzie w Augustowie , 200 w Warszawie oraz około 400 w terenie. W stosunku do roku ubiegłego nastąpił wzrost zatrudnienia w dziale Trade Marketingu ( przedstawicieli handlowi ) ze 160 do 200 osób. Pracownicy sfery administracyjnej stanowią 30% ogółu zatrudnionych, pozostałe 70% to pracownicy działów wyodrębnionych w strukturze organizacyjnej firmy. W związku z utrzymującą się tendencja na rynku powodująca spadek sprzedaży powodującą oprócz unowocześnienia procesu produkcyjnego wszystkie koncerny tytoniowe zmuszone zostały na początku bieżącego roku do redukcji zatrudnienia w zakładach produkcyjnych. Niestety nie ominęło to również zakładu w Augustowie, aczkolwiek był to najmniejszy wskaźnik ze wszystkich firm , ale i tak 360 osób musiało odejść z zakładu . Pocieszającym jest fakt, że firma zaproponowała osobą zwolnionym szeroki pakiet socjalno-osłonowy, począwszy od wysokich odpraw poprzez system szkoleń aż do utworzenia zespołu wspomagającego poszukiwanie innego zatrudnienia.


(…)

… w stosunku do droższych. Pomimo tych wszystkich ograniczeń, zakazów oraz zmian rynek tytoniowy w kraju jest nadal rynkiem ogromnym ( 88 mld. szt. rocznie ).
Rynek papierosów dzielony jest na sektory:
papierosy międzynarodowe ( klasy exclusive np.Dunhill )
papierosy międzynarodowe ( klasy premium np. Lucky Stricke, Marlboro )
papierosy międzynarodowe UFM ( tańsze np. Pall Mall , L&M )
papierosy King Size
… King Size zajmuje B.A.T. Polska, w sektorze papierosów międzynarodowych klasy premium i UFM firma Philip Moris, W sektorze papierosów 70mm firmy Philip Moris oraz House of Prince i w sektorze papierosów bez filtra firma SEITA.
Sektor papierosów 70mm będący w fazie szczytu po wprowadzeniu zmian w naliczaniu podatku akcyzowego będzie przechodził w fazie schyłku ( krótkowzroczne działania konkurenta House of Prince ). Najlepsze perspektywy rozwojowe w świetle nowych przepisów oraz zapotrzebowania konsumenta mają sektory papierosów międzynarodowych globalnie oraz papierosy King Size. Firma B.A.T. zajmuje pozycję lidera w sektorze K.S. natomiast w sektorze papierosów międzynarodowych posiada wiele marek, a jedną z nich jest Golden American na trzeciej pozycji (załącznik nr 4).
Z powyższego wynika…
… , możliwości wprowadzenia nowego produktu oraz wpływu na gust klienta i modę (np. reklamy w kinach, telewizji przez znanych aktorów).
Zagrożeniem dla firmy może być znaczny wzrost konkurencji w sektorze KS i miedzy narodowym po spadku atrakcyjności sektora papierosów 70 mm.
Niekorzystny wpływ może również wywrzeć zmiana gustów klientów którzy mogą zacząć palić papierosy np. o dużej zawartości nikotyny
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz