To tylko jedna z 11 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
doc.
Notatka zawiera m.in. takie zagadnienia, jak: zagadnienie prawidłowości i wadliwości aktu administracyjnego, prawidłowość aktu administracyjnego, wadliwość aktu administracyjnego, zagadnienie trwałości aktu administracyjnego (w czasie), klauzule dodatkowe i utrata mocy obowiązującej aktu administracyjnego.
Dodatkowo notatka opatrzona jest wykresem.
Notatka pozwoli na usystematyzowanie i uzupełnienie wiedzy z przedmiotu prawo administracyjne. Pozwoli na przygotowanie się do zajęć i egzaminu.
AKT ADMINISTRACYJNY:
Zagadnienie prawidłowości i wadliwości aktu administracyjnego
Rokrocznie wydaje się w Polsce kilka milionów aktów administracyjnych, w zdecydowanej większość prawidłowych i przez nikogo niekwestionowanych. Zdarzają się jednak akty wadliwe bądź też tylko, w przekonaniu adresata, za takie uważane. Zadaniem prawników jest nie tylko usuwanie takich aktów z obiegu, ale także zapobieganie potencjalnemu naruszaniu prawa. Prawidłowość aktu administracyjnego
Akt administracyjny (zwany też dalej a. a.) można uznać za ważny jeżeli odpowiada wszelkim stawianym mu warunkom prawnym. Jeżeli jednak narusza on jakikolwiek przepis obowiązującego prawa to taki akt administracyjny jest wadliwy.
Akt jest prawidłowy jeżeli:
został wydany przez właściwy organ, tzn. gdy organ ten miał prawo wydać taki akt,
gdy akt został wydany zgodnie z przepisami prawa formalnego (procesowego),
gdy akt ten jest treściowo zgodny z obowiązującym prawem materialnym.
Wymogi prawa materialnego oraz określenie kompetencji organów administracji zawarte są w ustawie dotyczącej danego rodzaju spraw oraz w wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych. Natomiast wymóg formy (podstawowe jej założenia zawiera k.p.a.) aktu administracyjnego może mieć czasami czysto techniczne znaczenie i stanowić pewne ułatwienie, np.: znaki policjanta regulującego ruch uliczny. Niekiedy ustawodawca łączy skutki aktu prawnego o określonej treści z tzw. milczeniem władzy, jak np. w prawie o zgromadzeniach (Dz. U. nr 51, poz. 297) gdzie milczenie organu gminy jest traktowane jako zgoda na zgromadzenie publiczne. Wydanie decyzji na piśmie wymagane jest tylko wtedy gdy organ gminy zakazuje takiego zgromadzenia. Aby akt administracyjny był ważny konieczne jest także przestrzeganie przepisów prawnych gwarantujących bezstronność urzędnika/pracownika i wyłączenie go z udziału w załatwianiu spraw, co do których istnieje wątpliwość zachowania bezstronności. W przypadku gdy np. kierownik ciała wydającego ma interes majątkowy w określonym sposobie załatwienia sprawy administracyjnej i może mu zależeć na wydaniu aktu administracyjnego o określonej treści wyłączeniu może wówczas podlegać cały organ.
Głównym skutkiem wydania aktu administracyjnego jest powstanie stosunku prawnego między organem wydającym akt, a adresatem. Utrzymuje się on tak długo, aż dany akt nie zostanie wykonany, zmieniony lub też uchylony (utraci moc prawną). Akt wiąże organ od chwili chwili wydania, zaś adresata jeśli dopuszczalne jest odwołanie - z chwilą upływu terminu do wniesienia odwołania, a jeśli adresat wniósł odwołanie to obowiązuje go akt organu odwoławczego z chwilą ogłoszenia lub prawidłowego doręczenia (podobnie jeżeli adresatowi nie przysługuje odwołanie). Czasami odwołanie nie ma mocy wstrzymującej wykonanie aktu. Dzieje się tak, jeżeli akt podlega natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy albo gdy zostanie mu nadany rygor natychmiastowej wykonalności z powodów, o których mowa w art. 108 k.p.a. Przykładem aktu
(…)
… superveniens),
zmiany charakteru aktu w przypadkach przez prawo przewidzianych (np. orzeczenie kolegium do spraw wykroczeń o ukaraniu zastępuje w postępowaniu sądowym akt oskarżenia),
z innej przyczyny przewidzianej prawem, jak np. orzeczenie samorządowego kolegium odwoławczego w sprawie aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej traci moc w przypadku wniesienia…
… nie może spowodować uchylenia lub zmiany aktu przez wniesienie zwyczajnego środka prawnego. Akt prawomocny formalnie nie może być zmieniony ani zniesiony na skutek wniosku strony; jest dla niej wiążący i tworzy prawo (res iudicata ius facit inter partes). Akt a. nie jest przez to formalnie prawomocny dopóty, dopóki stronie przysługuje prawo wniesienia zwyczajnego środka prawnego. Prawomocność formalna powstaje…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)