ADMINISTRACJA PUBLICZNA - jest wiele dyskusji na temat , czy ta administracja powinna być apolityczna , czy nie . Poziom polityczności administracji idzie z góry w dół i w pewnych krajach schodzi bardzo nisko , a w pewnych nie i tj. bardzo ważne . Należy także pamiętać , że zawsze góra administracji jest polityczna , są to bowiem często członkowie rządu więc oni są przecież z namaszczenia politycznego .Problem polega na tym , by polityczność administracji nie szła zbyt głęboko .
Przy wszystkich kolejnych zmianach rządu zawsze pojawia się w mediach problem , czy zmiany , które są dokonywane są zmianami uzasadnionymi i musimy zdawać sobie sprawę , że dyskusja ta ma co najmniej dwie różne perspektywy . Jedna to ta , że ci , którzy należą do ekipy poprzedniej , a grozi im wymiana przez nowych oni protestują , że się ich wymienia i ich zwolennicy protestują .
Drugie kryterium , nie tożsame to są kwalifikacje tych , których się usuwa i tych , którzy obejmują . Musimy sobie zdawać sprawę , że dyskurs publiczny pokrywa jakby dwa swoje motywy , które mogą być merytoryczne i są polityczne , a z zasady dyskusja odbywa się pod sztandarami kwalifikacji . My musimy zdawać sobie sprawę , że w kategoriach analizy politologicznej my mamy raz kryteria merytokratyczne czy ludzie są przygotowani , a z drugiej strony pojawiają się osoby często nie przygotowane , ponieważ nominujący wiedzą , że poparcie i lojalność polityczna jest ważniejsza niż kryterium merytoryczne . Kim są ludzie w różnych krajach , którzy są nominowani i tu musimy sobie zdawać sprawę , że kreowanie administracji publicznej w różnych krajach odbywa się w bardzo różny sposób i ma swoje korzenie historyczne . Czyli my mamy z jednej strony administrację publiczną , które są relatywnie bliskie modelowi Weberowskiemu , z drugiej strony mamy administrację amerykańską , która mówi - model Weberowski tak , ale wzbogacony o czynnik ludzki , doświadczenia podejmujących decyzję . Możemy mówić o administracjach bardzo różnych - rozwiniętych i nierozwiniętych , które w różny sposób są kreowane . Np. w krajach trzeciego świata biurokracja jest szalenie rozwinięta , bardziej niż w krajach rozwiniętych , ale w krajach trzeciego świata stanowiska biurokratyczne są czymś co należy dać członkom własnego klanu , tzn. istnieją pewne zobowiązania natury plemiennej , rodzinnej , które zawierają się między innymi w potrzebie kreowania stanowisk dla ludzi z własnego plemienia .
(…)
… wkomponowane w kulturę i społeczne zobowiązania tych plemion . Pochodzenie społeczne wyższych urzędników służby cywilnej WARSTWA SPOŁECZNA KRAJ WYŻSZA ŚREDNIA
ROBOTNICZA
INNA
Anglia
21
57
19
5
USA
19
44
21
16
Francja
40
30
14
16
Niemcy
1
69
11
19
Dania
47
43
10
9
Szwecja
42
44
14
-
Szwajcaria
61
16
23
-
Włochy 17
65
5
13
Kanada 44
19
36
-
Turcja
29
62
1
8
Indie 17
66
-
17
Korea Płd. 13
70
7
10
Hiszpania -
96…
… wywodzące się z określonych warstw społecznych są skłonne podejmować decyzje zgodne z interesem tej warstwy społecznej . Jeżeli my np. oglądamy wiadomości , to widzimy , że członkowie ` biznes klub „ mówią o systemie podatkowym coś innego niż ci , którzy żyją na granicy minimum socjalnego . Chcę podkreślić to o czym była już mowa , że administracja publiczna , która przygotowuje projekty ustaw kieruje…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)