Administracja centralna - omówienie zagadnienia

Nasza ocena:

5
Pobrań: 322
Wyświetleń: 1085
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Administracja centralna - omówienie zagadnienia - strona 1 Administracja centralna - omówienie zagadnienia - strona 2 Administracja centralna - omówienie zagadnienia - strona 3

Fragment notatki:

ADMINISTRACJA CENTRALNA • art. 10 Konstytucji RP – zasada trójpodziału i  równowagi władz (ust. 1);  władzę wykonawczą  wykonuje Rada Ministrów i Prezydent RP (ust. 2) •  organy centralne  – swoim zasięgiem właściwości  obejmują całośd terytorium paostwa •  organy terenowe  - swoim zasięgiem właściwości  obejmują określoną jednostkę podziału  terytorialnego paostwa dr Ewa Stefaoska • segment  polityczno-rządowy  – w jego skład  wchodzi  rząd , rozumiany szerzej niż tylko Rada  Ministrów, jako polityczny mechanizm  rządzenia obejmujący podmioty poddane  kierowniczemu i koordynacyjnemu  oddziaływaniu Prezesa RM, służący  wypracowaniu i kształtowaniu polityki  paostwa • segment  administracyjno-wykonawczy  – w  jego skład wchodzą  tzw. urzędy centralne ,  pełniące funkcję realizacyjną wobec polityki  ukształtowanej w segmencie polityczno- rządowym dr Ewa Stefaoska PREZYDENT  RP • pozycja swoista, wykraczająca poza sferę władzy wykonawczej • jest  głową paostwa  i nie jest zaliczany do administracji  centralnej •  funkcje Prezydenta RP  obejmują: - reprezentowanie paostwa na zewnątrz (m.in. ratyfikacja i  wypowiadanie umów międzynarodowych; mianowanie i  odwoływanie pełnomocnych przedstawicieli RP w innych  paostwach i przy organizacjach międzynarodowych) - ochronę zewnętrznego bezpieczeostwa paostwa (m.in.  najwyższy zwierzchnik Sił Zbrojnych RP; mianowanie Szefa  Sztabu Generalnego i dowódców Sił Zbrojnych RP; zarządzanie  mobilizacji; wprowadzanie stanu wojennego) - ochronę wewnętrznego bezpieczeostwa paostwa (m.in.  wprowadzanie stanu wyjątkowego) dr Ewa Stefaoska •  kompetencje w sferze ustawodawczej  (m.in.  prawo inicjatywy ustawodawczej, prawo weta  ustawodawczego, prawo zwracania się do TK o  dokonanie kontroli norm, prawo do ratyfikowania  umów międzynarodowych, wydawanie  rozporządzeo, zarządzeo i postanowieo) • akty urzędowe Prezydenta RP wymagają  kontrasygnaty Prezesa RP , za wyjątkiem  prerogatyw (art. 144 ust. 3 Konstytucji RP) •  kompetencje dotyczące Rady Ministrów  (m.in.  desygnowanie Prezesa RM, powoływanie RM,  dokonywanie zmian w składzie RM, zwoływanie  Rady Gabinetowej) dr Ewa Stefaoska • kompetencje obejmujące  prawo do obsadzania  najważniejszych stanowisk  (m.in. powoływanie  sędziów, I Prezesa SN oraz prezesów SN, prezesa i  wice- NSA, prezesa i wice- TK, członków KRRiTV,  członków RPP, wnioskowanie o powołanie  Prezesa NBP) • kompetencje  o charakterze administracyjnym  (nadawanie orderów i odznaczeo, nadawanie  obywatelstwa RP i wyrażanie zgody na zrzeczenie  się go, stosowanie prawa łaski, nadawanie tytułu 

(…)

… działa Rada Legislacyjna, jej członków
powołuje Prezes RM, a także określa w drodze rozporządzenia
zadania oraz szczegółowe zasady i tryb funkcjonowania Rady
Legislacyjnej oraz zasady techniki prawodawczej (art. 14)
Rządowe Centrum Legislacji – to paostwowa jednostka
organizacyjna podległa Prezesowi RM, która zapewnia
koordynację działalności legislacyjnej RM, Prezesa RM i innych
organów administracji…
… podlegają, przed ich
wniesieniem pod obrady RM, rozpatrzeniu przez stały komitet
RM (§ 19)
- po rozpatrzeniu projektu przez komitet stały RM, organ
wnioskujący kieruje projekt do Rządowego Centrum Legislacji
w celu rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą, która bada i
ocenia projekt pod względem prawnym i redakcyjnym, w tym
ocenia zgodnośd przepisów projektu z obowiązującym
systemem prawa, zasadami techniki prawodawczej, opinią Rady
Legislacyjnej oraz poprawnośd językową przepisów projektu;
Komisja Prawnicza ustala brzmienie projektu pod względem
prawnym i redakcyjnym; wymogu tego nie stosuje się do
projektu ustawy opracowywanego przez Rządowe Centrum
Legislacji (§ 20 regul.)
dr Ewa Stefaoska
- projekty dokumentów rządowych do rozpatrzenia
przez RM wnoszą tzw. organy uprawnione, tj.
członkowie RM oraz stały…
… działalności ABW, AW, Służby
Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu
Wojskowego i Centralnego Biura Antykorupcyjnego
(tzw. służby specjalne) oraz podejmowanych dla
ochrony bezpieczeostwa paostwa działao Policji,
Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, Służby
Więziennej, Biura Ochrony Rządu, Służby Celnej,
urzędów skarbowych, izb skarbowych, organów
kontroli skarbowej, organów informacji finansowej…
… służb specjalnych,
- rocznych sprawozdao przedstawianych przez szefów z działalności
podległych im służb specjalnych,
- koordynowania działalności służb specjalnych, a także ich
współdziałania w dziedzinie ochrony bezpieczeostwa paostwa z
Policją, Strażą Graniczną, Żandarmerią Wojskową, Biurem Ochrony
Rządu, Służbą Celną, urzędami skarbowymi, izbami skarbowymi,
organami kontroli skarbowej, organami…
…),
ale bywają kolegialne (np. KNF)
• Prezes RM sprawuje nadzór nad działalnością
administracji wykonywanej przez: Główny Urząd
Statystyczny, Polski Komitet Normalizacyjny, Urząd
Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Agencję
Bezpieczeostwa Wewnętrznego i Agencję Wywiadu,
Centralne Biuro Antykorupcyjne, Urząd Zamówieo
Publicznych (art. 33a ust. 1 ustawy o działach)
dr Ewa Stefaoska
• Prezes RM, wykonując politykę…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz