3 główne nurty współczesnych ideologii edukacyjnych - omówienie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 2233
Wyświetleń: 4879
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
3 główne nurty współczesnych ideologii edukacyjnych - omówienie - strona 1 3 główne nurty współczesnych ideologii edukacyjnych - omówienie - strona 2 3 główne nurty współczesnych ideologii edukacyjnych - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

3 glowne nurty wspolczesnych ideologii edukacyjnych'
Neokonserwatyzm(Konserwatyzm
- przywiazanie do zespolu wartosci, ktore wydaja sie zagrozone a powinny trwac nadal i
sluzyc dobrostanowi spol.
- niechetni do zmian,
- silny etnocentrzm,
- surowe wychowanie,
- proreligijny,
- gleboki patriotyzm.
- Przeszlosc jest korzystniejsza o terazniejszosci- teraz jest swiat malo przejrzysty,
skomplikowany i niebezpieczny, przeszlosc jest stabilna, klarowna, bezipeczna,
uporzadkowana, zrozumiala dla wszystkich gdyz istnial lad moralny powszechy.
Przeważa nostalgia za utraconym swiatem. To co najlepsze juz bylo, mozna tylko
nawiazywac do tych pieknych wzorow; w polu uwagi jest ine technika i gospodarka
(bo rozwojk jest ewidentny) ale zycie sopl, jakie wartosci sa kultywowane i jak
przekazwyane mlodym ludizom.. Ostoja porzadnego zycia- rodzina, tam sa silnie
zakorzenione tradycje, respektowanie tch warotsci to podstawa utrzymania tozsamosci
spolecznestwa, warunek rozwoju niezbednej demokracji.
W edukacjiciagle podkreslanie tradycji, sieganie do czasow antycznych po wzory, cnoty
moralne.Eduakcja b.wazna, niebezdna do zapewneniea dobrobytu, szybkiego postepu
gospodarczego i ocrhony moralnych wartosci. Kazdy kryzys edukacji to zapowiedz trudnosci
lub wrecz zalamania gospodarki, oraz zaburzen demorkacji.
Postmodernizm prowadzi do zachwnia zasad moralnych i obnizenia samokontroli.
Neokonserwatyzm- wspolczesny konserwatyzm.
- Tez wysoko sytuuja nauke, niezbęedna dla zapewnienia dobrobytu, rozwoju gosp,
przygotowania kadr dla gospodarki, demokracji.
- Podstaowwym celem jest moralnosc i wspolnota kulturowa,
- o jakosci zycia decyduje jego instytucjonalizacja- doniosa rola rodziny, szkoly , spol.
lokalnej.
- Akcentują potrzebę zachowania jednorodności kształcenia i wychowania, jednolitości
treści programowych oparte na wspólnym standardzie kulturowym narodu(brak
swobodnego wyboru treści przez uczniów.)
AMERYKA
Zmiany doprowadzające do doskonałości edukacji w miejsce idei demokratycznej „równych
szans” to:
- niezbędna do opadnowania przez każdego ucznia wiedza i umiejętności z 5
podstawowych przedmiotów
- testy osiagniec dla uczniow i nauczycieli
- raporty o szkolach
- zroznicowanie plac dla nauczycieli w zaleznosci od trudnosci zadan i osiagniec
- nagrody dla najlepszych szkol i nauczycieli
ANGLIA
-respekt dla rodziny, wlasnosci prywantej
kontrola panstwa nad prawomyslnoscia poprzez standardy programowe jako punkty kontorlne
powrot w mysleniu, dzialaniu i sadzeniu do sprawdzonych wartosci
ujednolicone standardy programowe mogą doprowadzić do dominacji wartości kultury
europejskiej
- masowe stosowanie testów  uczenie się „pod testy”(deprecjonuje glebsze wartosci
procesow dydaktycznych i wychowawczych)
- premie dla nauczycieli i szkół = wzmocnienie i tak uprzywilejowanych, elitarnych
instytucji edukacyjnych
- wzmacnia podzialy w spoleczenstwie i bezmyslne posluszenstwo i sluzalczosc
- nie zmieniaja tylko udoskonalaj to co już istnieje (nieaktualnosc)
*
*
*
Neoliberazlizm
- nadmierna swoboda prowadzi do anarchii
- klada nacisk na zobowiazania panstwa i organizacji wobec jednotki, zapewnienie
wszystkim ludziom minimum socjalnego i równych szans w edukacji
- naczelna wartość- wolność niezbywalna i to niezalżnie czy dotyczy narodu,
społeczności lokalnej czy zwykłych obywateli
- przeciwnicy sztywnych przepisów prawnych
- ograniczenie handlu i przedsiębiorczości
- podmiotowe traktowanie ludzi, mozliwosc wyboru drug życiowych i podejmowanie
inicjatyw
- ustrój kapitalistyczny
- demokratyczne zasafy życia społecznego, równość praw wszystkich obywateli,
jawność i przejrzystość życia publicznego
- akceptacja pluralizmu edukacji, otwarcie na europejskie i pozaamerykańskie kultury
- równe szasne, likwidacja barier rasowych, etnicznych,religijnych
- nie tylko kształcenei ogólne ale i kształcenei zawodowe (przygotowanie kadr na
potrzeby rynku)
- wszelkie szkoły zintegrowane- jak najbardziej TAK
- przygotowanie młodzieży do życia w pracy i zmieniających się świecie
- wyzwalanie dziecka od dominacji rodziców, tradycji, środowiska zwrot ku nowm
praktykom społecznym
- zdrowe szkolnictw prywaten/chore nieefektywne szkolnictwo publiczne (pokazuje ich
wiare w zasady gospodarki rynkowej i wolnej konkurencji)
- wolnosc wyboru szkol pozwala na regulacje jej funkcjonowania-jeśli jest slaba nikt do
niej nie pojdzie, zmniejsza się dotacje
- zla edukacja bo wzrost instytucjonalizacji i biurokratyzacji systemu oswiaty
- , spolecznestwo wtedy nei ma wplywu na szkoly
- sprzeciw konserwatywnym struktura jak zwiazki zawodowe nauczycieli,
stowarzyszenia dyrektorow szkol,badacze osiagniec szkolnych- oni nie chca
fundamentalnych zmian
- iluzoryczny wybór w moeijsce demokratycznej solidarnosci i wspolnoty obywatelskiej
- zamiast podnoszenia jakości szkoły proponuje się przenoszenie uczniów z jednej szkoły do
innej
- przesunięcie znacznej części środków z sektora publicznego do prywatnego w oświacie
- etyka konkurencji i prywatyzacji to uprzywilejowanie pojedynczych uczniów bez
systemowego rozwiązania problemu nierównych szans.
- Rozsadzeneie systemu publicznych szkol
- przerzucenie zbyt wielu obowiązków na rodzinę
- - przenoszenie najlepszych uczniów  dwuwarstwowy system szkolny/ dalsze
poglebianie się roznic jakosci ksztalcenia
Radykalizm
- zdecydowana krytyka obecnego stanu społeczeństwa
- sprzeciw demorkacji, wolnemu rynkowi
- kryzys krajów Zachodu i wysokouprzemysłowionych (ciagla rywalizacja,
konkurowanie, nowe techniki- nie sprawdzone, „byle szybciej”; komercjalizacja
kultury,
- podzial na 2 grupy
- teoretycy reprodukcji:
a) diuagnozowanie, opisu prob wyjasniania istniejacego stanu rzeczy
b) system eduakcji nie może wyjśc poza system społeczny, jest więc skazany na
transmisje tego co dobre ale i złe w społeczeństwie, nie może zmieniać ale jedynie
wprowadzać drobne korekty
c) zwolennicy teorii strukturalno(Parsonsa i Mertona)-funkcjonalnej- społeczeństwo to
system którego elementy pełnią w nim określone funkcje, przyczyniając się do
powodzenia całości; czynbniki ujednolicające działania i wprowadzajace harmonie
między częściamy składowymi systemu spopłecznego to: adaptacja, kultywowanie
wzorów, integracja oraz także kontrola społeczna (ograniczenie lub wręcz likwidacja
odchyleń od normy) oraz instytucjonalizacja- to powoduje normowanie i regulowanie
działań człowieka.
d) Społeczeństwo nie tylko okresla role jakie mogą ludzie pełnić ale i kształtuje ludzi.
Różne instytucje-państwoe, oświatoe,kulturalne- narzucają człowiekowi role,
określają też oczkiwania modelowe, czyli sposób ich wypełniania.
e) Koncepcja interakcjonistyczna- Blumer i Mead- społeczeństwo nieustannie się
zmienia, jednostka nie może zmienić nadrzędnych realcji i musi się do nich
dostosować. Ich zdaniem istotą życia społecznego są przede wszystkim
interakcje(inaczej ciągła wymiana informacji), jakie zachodzą między ludźmi
podejmującymi wspólne działanie
f) Konfliktowa Według nich społeczeństwo składa się z wzajemnie zwalczających się
grup dążących do dominacji.
g) Proces edukacyjny stanowi transmisja wzorów kultury i reprodukacja porządku
społęcznego
h) 2 funkcje edukacji-socjalizacja iselekcja. 1) podporządkowanie jednostek uznwawnym
wartosciom i wdrazanie ich do specyficznych rol społecznych.
i) To co się dzieje w skzolnictie jest pochodna wczesniejszych sytuacji gospodarczych i
podaza za gospodarka, pelniac wobec niej funkcje uslugowe. Co polega nie tylko na
przygotowaniu odpowiedniej liczby wykwalifikowanych osob ale i umacnia
kapitalistyczne stosunki produkcji oraz przygotowuje sile robocza dla
przedsiebiorstw. Ksztaltuje tez osobowosc ludzi do zadan jakie stawiaja im zaklady.
Teoretycy transformatywni- szkoly to nie bierne ogniwa w spoleczenstwie ale aktwyni
czlonkowie zmieny, pewna autnomia szkoly powoduje ze może ona wplywac na zmiany
spoleczne.Szkola prowadzi bardzo wazne dla przyszlosci wychowanie obywatelskie dzieci i
mlodziezy.Chca dopomoc osiagnieciu rzecyzwistej demokracji. Stawiaja opor przeciw
mechanizmom dominacji i naduzywania wladzy. Analizujac skzole nie wyroznia się tu
jedynie opbszaru nauczaania ale i walki i kontestacji. Uczniowie tez maja prawomocny glosEduakacja ma charakter ideologiczny wiec nauczyciel nie może być obojetny wobec sporow
na temat kwestii spolecznych i politycznych. Powinien być wrecz zaangazowany w
przmeiany spoleczne. Sam nie ma szans w tej walce o demokracje dlatego powiunien laczyc
się ze wszystkimi pokrzywdzonymi np. osobami walczacymi o plenie praw(mniejszosci
narodowe, kobiety)
zycie społ.(poza zaleznoscia od stuktury spol) wg sztompki zalezy od:
a) dzialania ludzi- ludzie sa aktywni i podejmuja dzialania takie jak inni, zaleznie od sytuacji
(inne w kosciele, inne w wojsku)
b)ludzkich interesow -szanse zyciowe osob wyznaczone przez zroznicowany dostep do
pozadanych dobr (bogactwo, prestiz, wyksztalc.itp); interesy jedn. lacza sie w ramach grup do
ktorych uczestnicza (inne interesy w rodzinie inne w grupie rowiesniczej)
c)reguł postepowania -okreslone przez zwyczaje, obyczaje,normy moralne,system prawtworza strukture normatywna
d)idei i przekonan- potoczne, religijne itd, zmianiaja sie przez war. zycia spol, kultury,
techniki. Kazdy ma swoje idde i poglady.Interakcje miedzy ludzmi tworza okreslone systemy
idei i pogladow. Inne system u Grekow i inne u nas. I to jest wazne la edukacji
Idealogia -Destut de Tracy 1796- nauka o ideach, przez ktore autor rozumie percepcje
zmyslowe. Ma ukazywac zwiazki i relacje miedzy tymi ercepcjami, w jaki sposob z
pierwotnych danych zmyslowych powstaje wiedza i morlanosc. Napoleon krytykuje za
abstrakcyjnosc. i oderwanie od dosw.hist. Wtedy ideologia tez to zbior pogladow
niebezpiecznych, cos negatywnego.
W dobie marksizmu- idelogoia to 1) ogolny system pojec i postaw charakter. dane spol.w
danym czasie-np. religia, nauka 2) falszywa swiadomosc uksztaltowana w okreslonych war.
spoleczno ekonom i racjonalizujaca je, a przyjmowana jako sluszna niezmienna(np.
przekonanie o prawomocnosci wladzy)3)zbior idei i pogladow wyrazajacych interesy jakiejs
klasy, sprzyjaacych jej integracij, mobilizujacych ja do walki o wladze i jej utrzymanie oraz
narzucenie innym ludziom swego sposobu widzenia i interpretacji swiata.
Meighan- socjologicznie- filozofia grupy, szeroki zbior idei i pogladow o swiecie,
przyswojonych i wyznawanych przez grupy ludzi. Ideologia edukacyjna to wtedy gdy zamiast
swiat uzyjemy slowa edukacja.Moga to byc grupy nardoowe, wyznanione, lokalne.
IKazimierz Przyszczypkowski- ideologia eduk, to to samo co filozfia eduka. ale sa bardziej
skonkretyzowane i zwiazane z polityka i moralnoscia. Glownym celem ideolog ed. jest nie
tylko wyjasnianie i porzadkowanie wiedzy ale i aktywizacja ludzi do roznorodnych dzialan.
Zawsze maja okreslonego adresata.
Coraz wieksza uwaga. U podstaw wszelkich koncepcji rozwoju oswiaty znajduja sie dzis
wazne elementy ideloogii. Wyrazane w propozycjach celow polityki oswiaty, preferowane
dzialania edukacyjne. Uzasadnienie reform zawsze mniej lub brdziej odwoluje sie do systemu
wartoswci. Analiza ideologii odslania korzenie straytegii oswiatowych, dydaktycznych i
wychowawczych,
I.e sa dzis coraz bardziej zlozone, i by je wyjasniac trzeba interdyscyplinarnej wiedzy, wazne
badania komparatystyczne gdyz sa podobne syt..oswiatowe na swiecie.
Lata 50, 60te- dominuje faza myslenia funkcjonalistyczna i pozytywistyczna ortodoksja (sa
jedyne sluszne racje)
70,80- heterodoksja-ciagle siceranie sie wzorow,wartosci,paradygmatow.
Obecnie jest heterogenicznosci deloogi- istnieje ich kilka i prowadza ze sob dyskurs. , czasme
przeplataja czasem wykluczaja, uzupelniaja. Jedne paradygmat nie potrafi odpowiedziec n
wszystkie pytania. Zwlaszcza w krajach b.roziwnietych.
O'Neill- 9 pol problemowych, ktore pozwalaja ukazac istote i zroznicowanie ideologii
edukacyjnych:
ogolny cel edukacji b)zadania szkoly c)ogolne cechy poszczegolnych ideologii d)dziecko w
procesie uczenia sie e)administracja i nadzor oswiatowy f)charakter programow szkolnych
g)tresci programow h)metody nauczania i oceniania i)proces wychowawcze
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz