Zasady działania rynku kapitałowego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 490
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasady działania rynku kapitałowego  - strona 1 Zasady działania rynku kapitałowego  - strona 2 Zasady działania rynku kapitałowego  - strona 3

Fragment notatki:


Wykład 4 i 5 – Organizacje gospodarcze. Formy rynku. Zasady działania rynku kapitałowego R. Milewski, „Podstawy ekonomii”, str. 24-27, 163-171, 203-230, 483-487 • od manufaktury do przedsiębiorstwa – etapy rozwoju firm o manufaktura o fabryka z zapleczem surowcowym o fabryka z własnym oddziałem sprzedaży o własne inwestycje, sieć sprzedaży, pracownie reklamy o tworzenie przedsiębiorstw • firma jednoosobowa, spółka cywilna, spółka akcyjna, korporacje ponadnarodowe o spółki cywile  unormowane przepisami prawa cywilnego  wspólnicy wnoszą do spółki co zechcą i odpowiadają całym swoim majątkiem osobistym  nie mają osobowości prawnej  korzyści • zwiększenie zasobów kapitałowych firmy • wzrost efektywności • łatwe i szybkie powoływanie • opodatkowanie jak dochody osobiste wspólników  wady  nieograniczona odpowiedzialność właścicieli  ograniczona możliwość gromadzenia kapitału  niestabilność jednomyślności decyzji o spółka akcyjna  kapitał wnoszony w formie akcji  wszyscy odpowiadają do wysokości kupionych akcji  rada nadzorcza decyduje w sprawach strategicznych  walne zgromadzenie – decyduje większość, jedna akcja to jeden głos  źródła finansowania wewnętrzne (nie podzielona część zysku) i zewnętrzne (obligacje, kredyty itp.)  akcja – papier wartościowy upoważniający do pobierania dywidend o korporacje ponadnarodowe – składające się z wielu oddziałów firmy działających w różnych krajach  podporządkowanej centrali • korporacje ponadnarodowe a suwerenność państwa • korporacje ponadnarodowe a ugrupowania integracyjne • konkurencja doskonała, konkurencja monopolistyczna, konkurencja oligopolistyczna o konkurencja doskonała  duża liczba kupujących i sprzedających, producenci nie mają wpływu na ceny  nie ma barier wejścia na rynek  reklama i marka nie odgrywają żadnej roli, bo wszystkie produkty mają zbliżone ceny  kupujący i sprzedający mają doskonałość znajomość rynku o monopol  jeden sprzedawca i wielu kupujących  brak możliwości wejścia na rynek  produkty są zróżnicowane  uczestnicy rynku dysponują doskonałą informacją  monopol naturalny - bariery wejścia na rynek tworzą czynniki ekonomiczne, a nie prawne  równowaga – zrównanie się utargu krańcowego z kosztem krańcowym  cena monopolowa – cena umożliwiająca maksymalizację zysku monopolowego  zysk monopolowy – utarg całkowity – koszt całkowity o konkurencja monopolistyczna i oligopol

(…)

… rozliczeniowego i dokonując transferu papierów do Krajowego Depozytu
Papierów Wartościowych

KDPW potwierdza transakcję w banku, który rozlicza za nią klienta

do klienta wpływa potwierdzenie transakcji, nad wszystkim czuwa Komisja Papierów Wartościowych i
Giełd
instytucje:

Komisja Papierów Wartościowych i Giełd

dopuszcza papiery wartościowe do publicznego obrotu

udziela pozwoleń podmiotom gospodarczym na oferowanie nabywcom papierów
wartościowych

wydaje zezwolenia domom maklerskim na działalność

kontroluje bieżącą działalność rynku kapitałowego

przyjmuje skargi na działalność na rynku kapitałowym

upowszechnia wiedzę o zasadach funkcjonowania rynku papierów wartościowych

Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych

przechowuje i rejestruje papiery dopuszczone do obrotu giełdowego

prowadzi rejestr kont depozytowych dla uprawnionych do przechowywania w nim papierów
wartościowych

sprawuje nadzór nad zgodnością emisji z liczbą papierów w obiegu

obsługa kont depozytowych wynikająca z realizacji zobowiązań eminentów wobec właścicieli
walorów

wystawia świadectwa depozytowe



o
o
o
o
powiązania pionowe – przedsiębiorstwa z pokrewnych lub uzupełniających się gałęzi
przemysłu

powiązania poziome – firmy tej samej branży

konglomerat – oprócz podstawowej aktywności produkcyjnej skupia inne nie związane z nią formy
aktywności

holding – spółka akcyjna posiadająca pakiety kontrolne w kilku firmach jednej branży
korzyści monopolowe dla gospodarki

korzyści skali

możliwość osiągnięcia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz