Outsourcing
Oznacza wydzielenie (wyodrębnienie) na zewnątrz przedsiębiorstwa części struktur stanowiących całości organizacyjne bądź funkcjonalne. Outsourcing najczęściej stosowany jest w następujących dziedzinach działalności firm: zarządzanie i administracja (78%), zarządzanie kadrami (77%), transport i dystrybucja (66%), systemy informatyczne (63%), wytwarzanie (56%), marketing (51%), rachunkowość (18%).
Może dotyczyć:
• Komponentów – zamiast produkować sama, firma zleca wykonanie części lub podzespołów
specjalistom
• Indywidualnych działań – firma rezygnuje z pewnych stanowisk pomocniczych (np.
specjalisty do spraw benchmarkingu lub public relations)
• Funkcji – dotyczy przekazania na zewnątrz działalności wymagającej specjalistycznej
wiedzy (np. z zakresu księgowości, zarządzania bazami danych czy call-center)
• Procesów – firma przekazuje innej firmie cały proces związany z dodawaniem wartości
produktowi czy usłudze (np. realizacja zamówień, logistyka czy projektowanie)
Korzyści z outsourcingu: obniżka kosztów działania, oszczędność czasu, poprawa jakości, uzyskanie dostępu do wiedzy i technologii innej firmy, mniejszy zaangażowany kapitał, wzrost elastyczności działania.
Proces outsourcingu
1.Planowanie: Jakie problemy firma zamierza się rozwiązać? Jakie rodzaje działalności, funkcje i procesy firma chce przekazać wykonawcom zewnętrznym?
2.Analiza strategiczna- Partner strategiczny (firma przekazuje kompletne funkcje lub procesy) – partner ma określone prawa w podejmowaniu decyzji strategicznych oraz ma prawo do nagrody za bardzo dobre wyniki.
3.Analiza kosztów i korzyści oraz ryzyka
4.Negocjacje
Jaka część sprzętu zostaje w firmie, a jaka zostanie przekazana partnerowi?
5.Transfer środków lub zasobów
6.Zarządzanie relacją miedzy partnerami.