Analiza progu rentowności
Analiza progu rentowności określić punkt w którym przychody ze sprzedaży dokładnie pokryją koszty.
Próg ten może być ustalany:
- ilościowo,
- wartościowo.
W tej analizie stosuje się szereg założeń upraszczających:
• wielkość produkcji w analizowanym okresie = wielkości sprzedaży,
• produkcja ma charakter jednoasortymentowy, w wypadku produkcji wieloasortymentowej jej struktura nie ulega
zmianie,
• koszty ogółem i przychody ze sprzedaży ogółem są liniowymi funkcjami produkcji,
• koszty dają się dokładnie podzielić na stałe i zmienne,
• całkowite koszty zmienne rosną proporcjonalnie do wzrostu produkcji ( koszt jednostkowy zmienny jest stały w
analizowanym okresie), jednostkowe ceny też są stał
Zmodyfikowany rachunek zysków i strat
Zakres dźwigni operacyjnej
Przychód ze sprzedaży
- całkowite koszty zmienne
- całkowita marża brutto
- całkowite koszty stałe
- zysk operacyjny przed spłatą odsetek i opodatkowaniem (EBIT)
Zakres dźwigni finansowej
- odsetki
- zysk brutto (EBT)
- podatek dochodowy
- zysk netto
- dywidend uprzywilejowana
- zysk przypadający na akcje zwykłe (EPS zysk przypadający na 1 akcje zw)