Pojęcie analizy
Uniwersalne zasady analizy ekonomicznej
1. Należy dobrać metody analizy do celu i przedmiotu badania, możliwości finansowe
2. Stosowanie różnorodnych narzędzi oceny w celu prawidłowości analizy
3. Analiza wskaźników i relacji w związkach przyczynowo-skutkowych
4. Skupienie uwagi na informacji z przeszłości, które mogą wskazać inny obraz przedsiębiorstwa w przyszłości
5. Stworzenie z dużym prawdopodobieństwem przyszłego przebiegu zdarzeń gospodarczych i określenie obszarów
koniecznych zmian
6. Ustalenie trendów i prawidłowości w dotychczasowym przebiegu działalności firmy
7. Ciągłe szukanie punktów odniesienia i wzorców dla lepszego i pełniejszego poznania zdarzeń gospodarczych oraz
uzasadnienie wniosków
8. Poznanie mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa i poznanie możliwości jego rozwoju
9. Należy sporządzić analizy wewnętrzne i zewnętrzne (związki firmy z otoczeniem)
10.Analiza ma mieć charakter konstruktywny, tzn. na podstawie wyników badań analizy należy sugerować typy decyzji dla
zarządzających
11. Wypracowane wnioski należy zestawić i skomentować
12. Analiza musi mieć formę czytelną, ciekawą oraz właściwie prezentować wszystkie wyniki uzyskane w analizie (np.
wykresy, schematy, opisy, wzory, tabele)