Rozwój społeczny

Pierwszy społeczny przełom pojawia się w okresie niemowlęcym i dotyczy uzgodnienia rytmu ruchów własnych dziecka i matki. Drugi przełom, będący początkiem socjalizacji dziecka, to trening czystości (kontrolowanie wydalania). Dziecko ma możliwość przejęcia pełnej kontroli nad jedną z funkcji swojego organizmu i od tego momentu uczy się wykorzystywania możliwości swego ciała w coraz większym zakresie. Zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że każdy postęp w zakresie panowania nad własnymi potrzebami spotyka się z aprobatą społeczną. (Kowalik, 2002, s. 83-84). Trening czystości powinien mieć miejsce w wieku poniemowlęcym, jednak część rodziców (co obecnie jest ułatwione przez możliwość stosowania pieluch jednorazowych), przesuwa go na okres życia dziecka przypadający na wiek przedszkolny, tym samym opóźniając ten ważny aspekt socjalizacji. Zauważmy, że w większości przedszkoli, nieopanowanie umiejętności kontrolowania funkcji wydalania, dyskwalifikuje dziecko z przyjęcia do tej instytucji.

Kolejne dwa społeczne przełomy ewidentnie dotyczą już wieku przedszkolnego. Trzeci przełom to umiejętność zabawy, zwłaszcza zabawy tematycznej, nazywanej także zabawą socjodramatyczną czy zabawą w role (por. Kowalik, 2002, s.84; Przetacznikowa, Spionek, 1986, s.363; Przetacznikowa, 1986, s.425; Turner, Helms, 1999, s.271).