Rozwój fizyczny

W zakresie rozwoju dużej motoryki, dzieci w wieku przedszkolnym mają olbrzymią potrzebę ruchu, zwaną nawet „głodem ruchu" i potrzebę tę niewątpliwie trzeba zaspokoić. To między innymi dlatego, M. Debesse (1996) nazwał przedszkolaka „koziołkiem", który potrzebuje przestrzeni, aby biegać, skakać, wdrapywać się, oddychać pełną piersią. Pierwszoplanowym zadaniem jest więc stworzenie lub zagospodarowanie otoczenia tak, aby możliwe było bezpieczne prowadzenie zajęć ruchowych. Zajęcia te mogą być prowadzone wszędzie - w sali, ogródku przedszkolnym (na placu zabaw) czy w terenie (na boisku, w lesie, na łące), chociaż właściwemu rozwojowi ruchów izwiększeniu zdolności dziecka do wysiłku sprzyjają głównie ćwiczenia i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu. Jak wskazuje Wołoszynowa (1986) w mięśniu trenowanym zwiększa się ilość hemoglobiny, za pomocą której zachodzi jego utlenienie, ulepsza się koordynacja ruchów, zręczność i precyzja oraz znacznie zmniejsza się podatność na zmęczenie. Bez ćwiczeń - włókna mięśniowe są wiotkie i cienkie, dziecko jest niewytrzymałe na wysiłek fizyczny, ponadto wskutek pozostawiania zbyt długo w jednej pozycji może wytworzyć się wadliwa postawa ciała (Przetacznik, Gierowska, Makiełło-Jarża, 1992, s.82).

Przyjrzyjmy się podstawowym zadaniom rozwojowym dziecka w sferze fizycznej i odpowiedzmy sobie na pytanie, jaki sprzęt jest potrzebny, by ćwiczyć razem z dzieckiem wykonywanie poszczególnych zadań