Technika zadawania pytań
• zawężanie zakresu pytań (rozpoczynamy od pytań ogólnych i stopniowo
przechodzimy do coraz bardziej szczegółowych; stosować gdy chcemy odkryć
charakterystyczne i spontaniczne postawy badanego; w miarę uszczegóławiania
pytań badanemu coraz trudniej jest fałszować odpowiedzi)
• progresja (rozpocząć od pytań luźno zw. z faktami, których chcemy się dowiedzieć i
stopniowo przechodzić do pytań właściwych; od mniej do bardziej intymnych pytań
przechodzimy; ułatwia zadanie pytań, które wyrażone wprost byłyby zbyt
bezceremonialne)
• pytania „uwikłane" (zamaskowanie pytań diagnostycznych; ważne pytanie ukryte w
serii „niewinnych")
• pytania naprowadzające (jeśli zakładamy, że pytanie wprost może zasugerować
właściwą odpowiedź; formułujemy pytanie w przeciwnym kierunku i stwierdzamy, czy
badany mu zaprzeczy; np. zamiast zapytać, czy pije pytamy, ile może wypić, żeby się
nie upić; stosować ostrożnie)
• pytania odroczone (kiedy wypowiedź pacjenta nasuwa klinicyście pewne pytanie, ale
nie zadaje go od razu tylko po pewnym czasie; pozwala zmniejszyć tendencyjność
odpowiedzi badanego, ukrywa zainteresowanie klinicysty danym problemem, w
innym kontekście pytanie może być mniej „groźne" dla badanego)
• pytania projekcyjne (uzyskanie materiału o postawach i ocenach badanego na swój
własny temat; najprościej robić to prosząc go o opisanie innych ludzi; np. co pan ceni
sobie w przyjaciołach?; analizujemy odpowiedź badanego np. pod kątem na jakie
potrzeby osobiste pacjenta wskazuje dokonany przez niego wybór. Levinson wykminił
8 takich pytań wskazujących na ideologię autorytarną, niektóre z nich można
zastosować bardziej ogólnie, np. co napełnia cię wstrętem? przed czym chciałbyś
najbardziej uchronić swoje dziecko?)