Przeprowadzanie wywiadu
Technika wywiadu zależy od celu – a jest nim uzyskanie jak największej ilości wiarygodnych
inf w jak najkrótszym czasie. Zadanie wywiadu to wytworzenie odpowiedniej motywacji u
badanego, by zaczął mówić rzeczy istotne oraz osłabienie motywów hamujących
wypowiedzi. Trudność – klinicysta wie tylko ogólnie, które z uzyskanych danych są ważne.
Pacjent z kolei nie dostrzega ich klinicznego znaczenia. Aby sobie z tym poradzić trzeba
szczegółowo wypytać badanego – metoda wszechstronnego badania. Zakłada ona, że
badany może i chce podać wszystkie inf potrzebne klinicyście. Pytania mają go naprowadzić
na właściwe problemy. Minusy szczegółowego stawiania pytań wg z góry ustalonego
schematu: brak motywacji pacjenta do zwrócenia uwagi na jakąś szczególnie ważną
dziedzinę, wzrost motywacji negatywnej (zatajenie niektórych danych), badany może
przybrać postawę, jaką miał w stosunku do rodziców, którzy stawiali go w „krzyżowym ogniu
pytań", badany może poczuć się traktowany tylko jak interesujący „przypadek", zmniejszenie
poczucia odpowiedzialności badanego za udzielanie dodatkowych inf. Plusy tej techniki:
badany może odebrać pytania jako wskaźnik zainteresowania klinicysty, przejaw jego
sumienności i kompetencji.
Przedstawienie problemu. Kiedy badany mówi o problemach nie przerywać mu. Zwrócić
uwagę, jak sam opisuje swoje objawy, jak je traktuje, czy dostrzega zw. między nimi a innymi
okolicznościami życiowymi. Patrzeć na kolejność, z jaką badany przedstawia problemy. Faza
ta zawiera swobodną wypowiedź pacjenta, daje obraz jego trudności.
Zasadnicza część wywiadu. Najlepiej, by główny kierunek rozmowie nadawał sam pacjent.
Możliwe to, gdy:
• jest dużo czasu na wywiad
• klinicysta planuje dalszy wywiad
• wywiad jest zapoczątkowaniem dalszej serii wywiadów terapeutycznych (wtedy
aspekty diagnostyczne i terapeutyczne przenikają się nawzajem)
• badany sam z siebie dostarcza ważnych inf.
• badany jest źle nastawiony do badań psychologicznych (zostawienie mu swobody
redukuje ten lęk i ułatwia zebranie anamnezy)
• klinicysta nie musi przedstawiać nikomu protokołu/sprawozdania z wywiadu.