Naczelne zasady tgm
Zrozumienie zasad TQM oraz prawidłowe wyczucie czym jakość być powinna są ważne dla
doprowadzenia firmy do najwyższych standardów jakości; chociaż nie wszystkie idee TQM będą pożyteczne dla każdej firmy w dowolnych okolicznościach. Sama idea powinna poprowadzić kierownika w prawidłowym kierunku czyli do zapewnienia jakości wszystkich produktów jakie firma wytwarza lub usług jakie świadczy. Ukierunkowanie na jakość, niezależnie od tego czy w ramach TQM czy nie, jest zdecydowanie krokiem we właściwym kierunku prowadzącym do osiągnięcia lepszej jakości w przyszłości.
1) kreowanie świadomości i zaangażowania wszystkich pracowników, również naczelnego
kierownictwa na rzecz jakości
Aby zbudować solidne podstawy TQM-u należy wśród zatrudnionych zapewnić zrozumienie
podstawowych pojęć i strategii związanych z tą filozofią.
Dojrzałość jakościową w firmie określają następujące cztery poziomy:
POZIOM I „Pracownik słyszał o jakości"
POZIOM II „Pracownik mówi, że jakość jest ważna"
POZIOM III „Pracownik pracuje w ramach systemu jakości"
POZIOM IV „Pracownik z własnej inicjatywy doskonali jakość"
Kluczową rolę w tworzeniu takiej świadomości odgrywa kierownictwo przedsiębiorstw, którego zaangażowanie powinno zostać wyrażone w formie ogólnie znanej i zrozumiałej polityki jakości przedsiębiorstwa.
Pożądane cechy kierownictwa w ramach filozofii TQM:
- zaangażowanie- każde działanie ma na uwadze klienta i jakość
- przywództwo- przykład kierownictwa pokazującego drogę i nią idącego
- dobra orientacja – określić problem i sposoby jego rozwiązania
- umiejętność pracy w grupie – pokazać pracownikom, że każdy bierze udział w tworzeniu
jakości
- wyznaczenie zadań jakościowych – jasne formułowanie i konsekwentna realizacja
- motywowanie – doceniać i uznawać wkład każdego
- angażowanie każdego – tworzenie klimatu wspólnej pracy i celów
- podejście prewencyjne- wdrażanie odpowiedzialności każdego za swoją pracę
- przekazywanie wymagań klientów – przez sprawny system informacji