Użyteczność całkowita i krańcowa
Zgodnie z wcześniej przedstawioną zasadą, racjonalnie działający konsument
dokonuje takich wyborów, które maksymalizują jego satysfakcję, zadowolenie, radość
konsumpcji określonych dóbr i usług. A więc kieruje się w swoim zachowaniu
maksymalizacją użyteczności, która jednocześnie stanowi miarę osiąganej ze spożycia
satysfakcji, zadowolenia i radości. Całość satysfakcji pochodzącej z konsumowanej
ilości dóbr i usług nazywamy użytecznością całkowitą. Jej wielkość do pewnego
stopnia jest zależna od ilości dóbr i usług uczestniczących w procesie zaspakajania
potrzeb konsumenta.
W miarę wzrostu ilości spożywanych produktów, wzrasta również użyteczność całkowita,
czyli suma satysfakcji osiąganej z tego tytułu poprzez konsumenta. Wzrost ten ( aż do
pkt. Uco ) jest jednak coraz mniejszy w miarę, jak wzrasta ilość konsumowanych dóbr i
usług, aż w pewnym punkcie ( pkt. Q0 ) następuje odwrócenie tendencji, czyli spadek
użyteczności całkowitej.
Na przykład, gdy bardzo jesteśmy głodni, to konsumowana bułka z masłem daje
nam ogromną satysfakcję. Wzrasta ona jeszcze bardziej w momencie spożywania drugiej
i następnych, przy czym wzrost ten jest coraz mniejszy. W końcu przestajemy być głodni i
dalsze jedzenie bułek powoduje efekt odwrotny od uczucia i zadowolenia i satysfakcji.
Tak więc spożywając każdą dodatkową bułkę nasze zadowolenie z tego tytułu
maleje. Fakt ten przejawia się w tzw. Użyteczność krańcowej ( marginalnej ), która jest
miarą dodatkowej satysfakcji konsumenta spowodowanej spożyciem kolejnej jednostki
produktu ( w naszym przypadku bułki ) .
Wraz ze wzrostem ilości spożywanego produktu spada użyteczność krańcowa, czyli
dodatkowa satysfakcja, zadowolenie, radość, powstające w wyniku spożywania każdej
dodatkowej jego jednostki. Po skonsumowaniu już pewnej ilości dóbr i usług, dalsze ich
spożyci wywołuje efekt niezadowolenia. Tak więc konsument chcąc osiągnąć zadowolenie
z konsumpcji, będzie ją zwiększał aż do momentu, gdy użyteczność krańcowa wyniesie
zero. Prawidłowość ta w mikroekonomii nosi nazwę prawa malejącej użyteczności
krańcowej – satysfakcji, zadowolenie, radość z pierwszej spożywanej jednostki produktu
jest zawsze większa niż z konsumpcji jednostki drugiej, drugiej większa niż trzeciej itd.