Równowaga konsumenta
Konsument dąży do tego, aby maksymalizować użyteczność, czyli osiągnąć
poziom krzywych obojętności leżących najdalej na prawo od początku układu , bowiem
tworzą je punkty o jednakowym ale najwyższym poziomie całkowitej użyteczności. Łącząc
tendencje do maksymalizacji satysfakcji z ograniczeniem wyznaczonym przez linię
budżetu możemy wyznaczyć punkt leży na linii budżetu. Jest to punkt nazywany optimum
konsumenta, w którym linia budżetu styka się z krzywą obojętności. Wyznacza on tzw.
równowagę konsumenta czyli stan, w którym konsument jest najbardziej zadowolony z
osiągniętej kombinacji ilości nabywanych dóbr (danej wielkości jego dochodów i poziomie
cen) i nie wykazuje chęci zmiany tej kombinacji.
W pełni wykorzystując ograniczoną wielkość naszego budżetu możemy decydować
się na wybór różnych kombinacji ilości soku jabłkowego i pomarańczowego. Na przykład
możemy nabyć 9 l soku jabłkowego i 4 l soku pomarańczowego lub 3 l sok jabłkowego i 8
l soku pomarańczowego. Dążąc jednak do maksymalizacji swego zadowolenia
(użyteczności) z konsumpcji tych dwóch dóbr, wybierzemy taki punkt, który będzie leżał
na krzywej obojętności (tym samym będzie przedstawiał dla nas największą całkowitą użyteczność) i jednocześnie będzie leżał na linii budżetu, czyli będzie w zasięgu naszych
możliwości finansowych. W prezentowanym przykładzie jest to punkt „d" , w którym linia
budżetu styka się z krzywą obojętności. Stanowi on dla nas wybór optymalny – optimum
utożsamione z tzw. równowagą konsumenta. Jest to więc najlepszy wybór w danych warunkach określonych przez poziom cen – 2 zł za litr soku jabłkowego i 3 zł za litr soku
pomarańczowego oraz przez wielkość naszego budżetu – 30 zł. Wszystkie inne punkty
tworzące linię budżetu trafiają na krzywe obojętności położone bliżej początku układu
współrzędnych, a więc przedstawiają dla nas mniejszą użyteczność.