Św. Tomasz z Akwinu
Człowiekowi dane są tylko rzeczy jednostkowe.
Realizm umiarkowany św. Tomasza – kontekst dualistyczny.
- realizm – pojęcia ogólne posiadają właściwą sobie osobistość
- nominalizm – nazwa pusta, nie ma bytu materialnego
Dualizm ontologiczny – 2 składniki bytu
- istota – esencja – to natura
- istnienie – egzystencja – materialność, powłoka cielesna
Istota – natura Boga implikuje istnienie, cechą charakterystyczną natury boskiej jest istnienie. Istota człowieka
nie implikuje istnienia, człowiek nie jest bytem koniecznym.
Cały byt jest uhierarchizowany. św. Tomasz zmniejsza przepaść między Bogiem a człowiekiem.
1. Z ruchu – kiedyś musiał pojawić się pierwszy poruszyciel, musiał to być byt doskonały – Bóg
2. z przyczynowości sprawczej – musi być pierwsza przyczyna, która jest iskrą
3. z przygodności i konieczności – żeby mogły być byty przygodne, to musi być przynajmniej jeden byt
konieczny – Bóg
4. ze stopni doskonałości – gdyby wszystko było niedoskonałe, świat nie mógłby istnieć
5. z celowości – wszystko do czegoś zmierza – musi być cel
Nauka o Świecie
1. Świat powstał z niczego, Bóg stworzył go z niczego
2. Stworzenie wprost przez Boga;
3. Stworzenie jest aktem woli boskiej;
4. Stworzenie według idei bożej.
5. Stworzenie nie nastąpiło w czasie (rzecz wiary)
Porządek na świecie jest idealny, na szczycie drabiny bytów jest Bog, który pilnuje porządku.
Scholastyka – typ filozofii dominujący w średniowieczu
- filozofia teocentryczna – koncentrująca się na Bogu
- Filozofia heteronomiczna – niesamodzielna – ograniczona dogmatami religii, zajmowała się głównie ich interpretacją
- Skrajnie racjonalistyczna – koncentrowała się na analizach pojęciowych.