Św. Tomasz z Akwinu

Człowiekowi dane są tylko rzeczy jednostkowe.

Realizm umiarkowany św. Tomasza – kontekst dualistyczny.

- realizm – pojęcia ogólne posiadają właściwą sobie osobistość

- nominalizm – nazwa pusta, nie ma bytu materialnego

Dualizm ontologiczny – 2 składniki bytu

- istota – esencja – to natura

- istnienie – egzystencja – materialność, powłoka cielesna

Istota – natura Boga implikuje istnienie, cechą charakterystyczną natury boskiej jest istnienie. Istota człowieka

nie implikuje istnienia, człowiek nie jest bytem koniecznym.

Cały byt jest uhierarchizowany. św. Tomasz zmniejsza przepaść między Bogiem a człowiekiem.

Dowody na istnienie Boga.

1. Z ruchu – kiedyś musiał pojawić się pierwszy poruszyciel, musiał to być byt doskonały – Bóg

2. z przyczynowości sprawczej – musi być pierwsza przyczyna, która jest iskrą

3. z przygodności i konieczności – żeby mogły być byty przygodne, to musi być przynajmniej jeden byt

konieczny – Bóg

4. ze stopni doskonałości – gdyby wszystko było niedoskonałe, świat nie mógłby istnieć

5. z celowości – wszystko do czegoś zmierza – musi być cel

Nauka o Świecie

1. Świat powstał z niczego, Bóg stworzył go z niczego

2. Stworzenie wprost przez Boga;

3. Stworzenie jest aktem woli boskiej;

4. Stworzenie według idei bożej.

5. Stworzenie nie nastąpiło w czasie (rzecz wiary)

Porządek na świecie jest idealny, na szczycie drabiny bytów jest Bog, który pilnuje porządku.

Scholastyka – typ filozofii dominujący w średniowieczu

- filozofia teocentryczna – koncentrująca się na Bogu

- Filozofia heteronomiczna – niesamodzielna – ograniczona dogmatami religii, zajmowała się głównie ich interpretacją

- Skrajnie racjonalistyczna – koncentrowała się na analizach pojęciowych.