Zespół zarządzający marką Swatch.

Marka

Podczas wstępnych testów na potencjalnie trudnym do zdobycia rynku amerykańskim

jeden z zewnętrznych konsultantów marketingowych firmy, Franz Sprecher wymyślił

termin „Swatch" (Swiss + Watch), który z czasem stał się oficjalną nazwą produktu.

Zespół zarządzający marką Swatch.

Oprócz Ernsta Thomke kluczowymi postaciami, które walnie przyczyniły się do

sukcesu Swatcha byli: Franz Sprecher, Max Imgrueth i Jacques Irniger.

Sprecher, który trafił do firmy za namową E. Thomke, początkowo współpracował z

korporacją jako niezależny konsultant, a obecnie jest konsultantem marketingowym także

dla marek Tissot i Omega.

Imgrueth, który po odejściu z SSIH również został konsultantem, dobrze doradził firmie

ETA w sprawie właściwego doboru lokalizacji testów na rynku amerykańskim, dzięki

czemu zaoferowano mu posadę prezesa Swatch USA.

Irniger zaś był kluczową postacią we wczesnej fazie tworzenia marki Swatch, gdyż

piastował stanowisko wiceprezesa marketingu i sprzedaży w ETA.

Swatch zdobył status marki dobrze rozpoznawalnej i stał się produktem

niezwykle rentownym, przewyższając pod względem dochodów nawet tak prestiżowe

marki jak Longines i Rado. Stanowił 75% rozmiarów sprzedaży oraz powiększył w ciągu

czterech lat z 1 do 3% udział w rynku korporacji SMH (Swiss Corporation for

Microelectronics and Watchmaking Industries Ltd.) powstałej w wyniku fuzji ASUAG i SSIH

w 1983 roku. Nadal wprowadzano nowe wersje zegarków, np. Pop-Swatch czy Maxi

Swatch. Akcesoria Swatch, takie jak telefony czy zegary ścienne zostały w 1988 roku

wycofane z produkcji, co wynikało z faktu, iż nie zapewniły one planowanego zysku, a

także miały negatywny wpływ na markę Swatch. W 1989 roku omawiane produkty

zaoferowano także w ekskluzywnych wersjach kolekcjonerskich. Rok później zadebiutował

na rynku „Swatch-Chrono" – nowy, zaawansowany technologicznie typ zegarka, który

pomimo znacznej modernizacji zachował solidność i dokładność poprzednika.