Droga do sukcesu marki Swatch.
W 1978 roku dyrektorem zarządzającym firmy ETA został Ernst Thomke. W
momencie objęcia przez niego funkcji przedsiębiorstwo znajdowało się w
głębokim kryzysie. Utrata udziału firmy w rynku, jak również grupowe zwolnienia
spowodowały, iż wśród załogi panowało bardzo niskie morale. Thomke zrozumiał, że w
takiej sytuacji potrzebny mu jest spektakularny sukces. Za priorytet przyjął on
minimalizację kosztów oraz koncentrację technologiczną i lokalizacyjną produkcji. W
efekcie liczba fabryk spadła z 12 do 3, a liczba części do mechanizmów zegarków z 1000
do ok. 250. Pierwszym krokiem ku sukcesowi był kontrowersyjny projekt o nazwie „Delirium", którego celem było stworzenie najcieńszego na świecie analogowego zegarka
kwarcowego. Po wdrożeniu projektu, zegarek sprzedawał się lepiej niż zakładano. W
konsekwencji, morale pracowników wzrosło, a oprócz tego zmieniła się strategia i filozofia
korporacji. Produkty ASUAG eksportowano teraz również poza Europę, do Japonii, Hong
Kongu i Brazylii. Przedsiębiorstwu udało się szybko i sprawnie dotrzeć do kanałów
dystrybucji.
Drugim krokiem było utworzenie propartnerskiej struktury organizacyjnej w firmie
przy jednoczesnej poprawie kontaktów i stosunków pomiędzy kadrą zarządzającą a
pracownikami.
Krok trzeci polegał na określeniu rewolucyjnego produktu w segmencie średnich lub
niskich cen. Thomke dostrzegł konieczność powtórnego wejścia na wcześniej utracone
rynki w segmencie niskich cen, które oferowały potencjalne szanse rozwoju. W segmencie
tym dominowali producenci dalekowschodni, Szwajcarzy natomiast dotychczas poddawali
się tutaj bez walki.
W skrócie, nowa koncepcja obejmowała cztery cele:
• Cena: zegarki kwarcowo-analogowe o cenie detalicznej nie przekraczającej 50 SFR,
• Cele sprzedaży: 10 milionów egzemparzy w ciągu pierwszych trzech lat,
• Koszty produkcji: początkowo 15 SFR za sztukę (mniej niż jakikolwiek konkurent), po
osiągnięciu 5 milionów sztuk sprzedanych zegarków – redukcja do 10 SFR w wyniku
efektu skali, a docelowo dzięki światowej ekspansji – 7 SFR/szt.
• Jakość: Wysoka jakość, wodoodporność, odporność na wstrząsy, brak możliwości
naprawy, bateria jako jedyny element wymienialny, wystandaryzowane części, wolny
wybór materiału, warianty modelu zróżnicowane tylko pod względem tarczy i paska.
Tak wysoko postawione cele wymusiły wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań.
Pomocna okazała się świeżo pozyskana kadra młodych fachowców, z inżynierami E.
Mockiem i J. Mullerem na czele. Ponadto utworzono interdyscyplinarne zespoły składające
się z wynalazców, a także specjalistów od produkcji, marketingu, finansów i
rachunkowości.