Przyszłość
Pomimo dotychczasowego sukcesu Swatch'a, pomyślność tej marki w przyszłości nie
jest oczywista. Wynika to z następujących faktów:
• nadwyżka podaży tanich zegarków i coraz lepsza jakość imitacji,
• konieczność walki o rozpoznawalność marki (dywersyfikacja oraz solidne tzw.
podróbki),
• kwestia utrzymania przewagi technologicznej (wielkie nakłady na badania i rozwój
japońskich konkurentów),
• nasycenie rynku (wzrost liczby posiadanych zegarków, związana z modą natura
Swatch'a, mniejsza elastyczność firmy w zmianach profilu działalności aniżeli u
konkurentów z Japonii),
• dynamiczny rozwój technologii w innych gałęziach przemysłu (w wielu sprzętach, od
telefonów, poprzez komputery aż do sprzętu AGD znajdują się zegary),
• wzrost cen jednostkowych zegarków szwajcarskich (częściowo spowodowany
sukcesem dóbr luksusowych w tej branży)
Analiza „case'a" i wnioski.
Na podstawie powyższych informacji na temat sukcesu rynkowego marki Swatch
sporządziliśmy analizę SWOT obejmującą główne elementy wyodrębnione z
przedstawionych przez nas dotychczas danych, dotyczące czynników generowanych
przez otoczenie wewnętrzne i konkurencyjne przedsiębiorstwa, a także makrootoczenie.
Analiza SWOT.
A. Określenie profilu działalności przedsiębiorstwa, zakresu jego działania, określenie
klientów i ich potrzeb, orientacja naczelnego kierownictwa.
• produkcja, dystrybucja i sprzedaż tanich zegarków wysokiej jakości,
• ogranicznie działalności do linii produktowej zegarków i związanych z nimi gadżetów,
• segment ludzi młodych w przedziale wiekowym od 18 do 30 lat,
• nieskomplikowany, tani, solidny i przede wszystkim modny produkt,
• agresywna i innowacyjna strategia wejścia na rynek i ekspansji.
B. Identyfikacja makrootoczenia i otoczenia konkurencyjnego.
• nikły zakres dostępnych informacji dotyczących makrootoczenia w „case study";
- stosunkowo stabilna gospodarka Szwajcarii,
- umocnienie się franka szwajcarskiego w stosunku do dolara amerykańskiego, przez to
niekorzystna sytuacja dla eksporterów szwajcarskich,
• silni konkurenci z Japonii, USA i Hong Kongu posiadający zaawansowane technologie,
• początkowo luka technologiczna w odniesieniu do producentów japońskich
C. Otoczenie wewnętrzne (organizacyjne).
• początkowo bardzo rozdrobniona i nieelastyczna (tradycyjna) produkcja,
• w konsekwencji spadek zyskowności, niska płynność i rosnące zadłużenie,
• postać E. Thomke jako wielkiego innowatora i dalekowzrocznego menedżera,
• nowo utworzone zespoły specjalistów od różnych dziedzin wytwórczości (np. dział
marketingu),
• fuzja ASUAG i SSIH