Skuteczność stylu kierowania
Do podstawowych czynników wpływających na skuteczność zachowań kierowniczych zaliczyć należy :
• osobowość, przeszłość i oczekiwania kierownika,
Kierownik o łagodnym usposobieniu, doceniający znaczenie potrzeb wyższego rzędu będzie się świadomie orientować na styl nastawiony na pracowników. Natomiast kierownik nie darzący podwładnych zaufaniem lub mający upodobania do kierowania wszystkimi czynnościami może wybrać rolę bardziej autorytarną. Kierownicy przyjmują taki styl kierowania, w którym czują się najlepiej, jednocześnie uczą się, że niektóre style są dla nich korzystniejsze niż inne.
• cechy, oczekiwania i zachowania przełożonych,
Styl kierowania, który pochwalają przełożeni kierownika ma duże znaczenie przy wyborze orientacji kształtującej styl kierowania. Na przykład do przyjęcia takiego stylu może skłaniać się przełożony wyróżniający styl zorientowany na zadania. Przełożony, który woli styl zorientowany na pracowników zachęca kierownika do przyjęcia takiej właśnie orientacji. Częsta jest również sytuacja, że typowe zachowania przełożonego kształtują i upodabniają zachowania jego podwładnych, którzy wzorują się na swym przełożonym.
• oczekiwania i zachowania podwładnych.
Podwładni odgrywają czołową rolę w kształtowaniu stylu kierowania, z tego powodu, że to właśnie na nich jest on skierowany i od tego, jak oni będą się zachowywać zależy jego skuteczność. Cechy podwładnych wpływają w różny sposób na wybór stylu przez kierownika. Wysokie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe wymagają mniej dyrektywnego podejścia, osobowość kształtowana przez rodzaj pracy też stwarza określone oczekiwania co do zachowań kierownika. Cenną wskazówką dla kierownika powinny być również reakcje podwładnych na jego styl, które mogą potwierdzać słuszność wyboru, bądź sugerować konieczność zmiany. Szczególnie ta ostatnia sytuacja może być powodem napięć, jeśli
kierownik nie jest skłonny ich uwzględnić w swoich zachowaniach.