Etyka doradcy organizacyjnego
Uczciwy doradca organizacyjny będzie kierował się generalnie, tak jak każdy człowiek „etyczny", normami etycznymi społeczeństwa. Obowiązują go również, jak i jego klienta i wszystkich uczestników życia gospodarczego, zasady etyki gospodarczej. W ramach zasad etyki gospodarczej doradcy w szczególności dotyczy etyka doradcy. Klient formułuje, nawet jeśli ich nie przedstawia doradcy, wymagania etyczne w zakresie doradztwa. Trudno sobie wyobrazić, że decydując się o podjęciu procesu usprawnienia organizacji i zatrudnieniu doradcy organizacyjnego szefostwo firmy nie określiło kryteriów jakie powinien spełniać doradca. Tak samo trudno sobie wyobrazić, że mógłby ktoś zatrudnić doradcę, o którym wie, że jest nieuczciwy. Bowiem jedną z czołowych zasad etyki jest uczciwość.
Oto niektóre zasady etyczne, które są wymagane od doradcy organizacyjnego:
- postępowanie zgodnie z prawem,
- uczciwość,
- rzetelność,
- postawa krytyczna,
- eliminacja kryteriów pozamerytorycznych, np. rasowych, światopoglądowych, narodowych,
- szacunek do klienta i ludzi w ogóle,
- umiejętność prowadzenia negocjacji zgodnie z dobrymi obyczajami, apolityczność,
lojalność wobec klienta,
- wykazywanie woli pojednania w sytuacji konfliktu,
- nie poniżanie innych i nie wywyższanie się ponad innych,
Doradca organizacyjny nie powinien:
- udostępniać konkurencji informacji o firmie, w której przeprowadził reorganizację,
- brać łapówek,
- działać na szkodę klienta,
- nakłaniać klienta do podjęcia działań niezgodnych z etyką,
- wykorzystywać niewiedzę klienta,
- narzucać klientowi warunków, powinny być one wspólnie wynegocjowane.