Typy wskaźników według Nowaka
Wskaźniki empiryczne – występują wtedy, gdy wskazane przez nie zjawisko daje się
zaobserwować. Zachodząca relacja między nimi a danym zjawiskiem ma charakter związku
empirycznego. Stroną dodatnią wskaźników empirycznych jest duża na ogół łatwość wskazania ich słuszności tj. stwierdzania, iż są one rzeczywiście symptomem badanego zjawiska. Naczelną zasadą wskaźników empirycznych jest ich obserwalność tj. łatwość ich dostrzegania i to nie tylko przez osoby badane. Nie można jednak temu wskaźnikowi zaufać bezwzględnie ponieważ związek empiryczny między danym wskaźnikiem a zjawiskiem sprężeń wskazanym może okazać się niekiedy mało ścisły i wręcz błędny.
2. Wskaźniki definicyjne – mają one miejsce wówczas, gdy wynikają z definicji pewnego
zjawiska lub faktu. Wskaźnik definicyjny spełnia swą funkcję tym lepiej im bardziej staranna i
dostatecznie pogłębiona jest definicja wskazywanego przez niego zjawiska. Definicja taka
określa jednocześnie przedmiot badań i w wielu przypadkach wyznacza precyzyjnie ich
podstawowy cel badawczy. Wśród wskaźników definicyjnych wyróżnia się dwie kategorie: te,
które definiują nam pewne zespoły zjawisk, zdarzeń czy zachowań bezpośrednio
obserwowalnych; te, które definiują nam dyspozycje do takich zachowań czy występowanie
odpowiednich zdarzeń, jeśli dyspozycja znaczy jedynie tyle co częste pojawianie się, czy też
pojawianie się w kreślonych okolicznościach, określonych właściwości czy zachowania.
Wskaźniki inferencyjne – odnoszą się do zjawisk bezpośrednio nie obserwowalnych, nie
wchodzą do definicji badanych zjawisk. Wskaźniki te dotyczą ukrytych hipotetycznych
zmiennych, które wprawdzie są nie obserwowalne ale posiadają osobową „realność" i szereg
obserwowalnych następstw. Dobieranie wskaźników inferencyjnych do zjawisk nie
obserwowalnych, których definicje nie pozwalają na ustalenie szukanych wskaźników następuje najczęściej poprzez odwołanie się do teorii na temat tych zjawisk. Ważną rolę w odbieraniu wskaźników inferencyjnych stanowią teorie psychologiczne, np. w badaniu motywacji uczenia się, w ustalaniu tych wskaźników przydatne okazują się zarówno teorie motywacji jak i teorie uczenia się.