Błędy w obserwacji według Mieczysława Łobockiego
1. przedwczesna interpretacja obserwowanego zachowania się – nie można interpretować
przedwcześnie tego, co będzie podstawą przyszłych wniosków, niedopuszczalne jest podawanie
w trakcie zbierania materiału obserwacyjnego, uzasadniania i wyjaśniania pewnych zachowań
2. powierzchowność i stronniczość dokonywanych spostrzeżeń – dokonywanie selekcji
obserwowanych faktów, pomijanie warunków i sytuacji stanowiących tło obserwowanego
zachowania, kładzenie nacisku na osoby lub zdarzenia osobiście interesujące, traktowanie
przypuszczeń i domysłów jako fakty, obserwowanie osoby jedynie w ściśle określonej sytuacji i określonym czasie
3. prowadzenie ich z pozycji zbyt odległego (formalnego) dystansu – dystans stwarza
autokratyczna postawa nauczyciela, powodują nienaturalne zachowanie się uczniów, np.
nieśmiałość, strach, agresywność, upór
4. niekompletność i niedokładność rejestrowania zaobserwowanych danych – wynika to często ze zbytniego zaufania do własnej pamięci; ponadto nie bierze się tu pod uwagę tego, że zgromadzony materiał obserwacyjny może być wykorzystany przez kogoś, kto nie miał
bezpośredniego udziału w obserwacji
5. błędna interpretacja materiału obserwacyjnego – polega m.in.
- na zbyt pośpiesznym wyciąganiu wniosków i traktowaniu ich jako bezspornych stwierdzeń
- często też wykryta przez nauczyciela przyczyna jednorazowego zdarzenia uważana jest za
typową dla wszystkich zdarzeń danej kategorii
- nauczyciel stara się wytłumaczyć zachowanie uczniów na podstawie osobistych
doświadczeń, wspomnień z własnego dzieciństwa, nie licząc się z tym, że przeżycia i odczucia
obserwowanych osób, jak również ich uwarunkowania mogą być zupełnie inne niż jego własne
- może zdarzyć się tak, że interpretacja badacza usprawiedliwia jego własną niepewność i
zagrożenie lub przeciwnie jego poczucie pewności siebie i bezpieczeństwa