Reklama telewizyjna

Podstawową zaletą telewizji jako nośnika reklamowego jest jej dotarcie niemal do

każdego odbiorcy. W 98% gospodarstw domowych w Stanach Zjednoczonych znajduje się

odbiornik telewizyjny, a w 33% - trzy lub więcej. Trudno nie zgodzić się z opinią, że reklama telewizyjna jest bardzo efektywna.

Prezentacja werbalna i wizualna produktu, połączona najczęściej z dużym zasięgiem

telewizji, szybko przekonuje do reklamowanego produktu. Pozostałe media działają

inaczej: pozwalają wyłącznie na prezentację werbalną lub wizualną i, z racji mniejszego

zasięgu, wolniej. Dlatego telewizja w większości kampanii multimedialnych nadal

uważana jest za medium wiodące. Jednak rola innych mediów, prasy, radiostacji i firm

outdoorowych, zdecydowanie wzrasta.

Konkurencja pomiędzy stacjami wymusza stałe podnoszenie atrakcyjności produktu.

Powstają nowe programy, które na różne sposoby mają nie tylko zwiększyć oglądalność

poprzez „podebranie" widzów konkurencji, ale również skłonić do oglądania szersze grono

widzów, którzy do tej pory oglądali telewizję mniej intensywnie (na przykład produkcje

typu „reality shows",itp.). Jak to zwykle bywa, kontrowersje i głosy potępienia ze strony

różnych środowisk raczej przyciągają nowych widzów, zamiast odwodzić ich od oglądania.

Istotne jest również to, że nie wszystkie miejsca w bloku są identyczne. Przed ciekawym

programem bądź filmem najatrakcyjniejszym miejscem w bloku reklamowym jest

ostatnie miejsce, z kolei pierwsze miejsca - w bloku emitowanym w trakcie albo po

zakończeniu takiego programu. O atrakcyjności danego czasu emisji decyduje wiele

czynników, m.in. koszt emisji, koszt dotarcia do 1% osób z grupy docelowej, zasięg emisji,

to, co się dzieje przed blokiem reklamowym i tuż po nim (rodzaj programów, przy których

jest usytuowany analizowany blok reklamowy), przewidywana długość bloku reklamowego. Podstawowe godziny, w których programy cieszą się największą oglądalnością

(ang. prime time) to godziny wieczorne, między 18°° a 22°°.

Należy również zwrócić baczną uwagę na grupę docelową, gdyż planowanie kampanii

inaczej będzie wyglądało w przypadku próby dotarcia do niepracujących gospodyń

domowych, inaczej do nastolatków, a jeszcze inaczej, gdy chcemy dotrzeć do mężczyzn w

średnim wieku. Przy ocenie telewizyjnego media planu ważne są również takie wskaźniki

jak: zasięg kampanii, zasięg efektywny, częstotliwość kontaktów z reklamą, koszty

dotarcia do grupy docelowej.