Media reklamy
Telewizja, podobnie jak radio, jest medium całodobowym, jednakże do odbiorców
najefektywniej dociera w czasach znacząco różnych od radia tzn. poza godzinami
biurowymi.
Nie bez znaczenia jest również fakt, iż większość ludzi uważa wiadomości telewizyjne za
najbardziej wiarygodne źródło informacji. Z punktu widzenia firm reklamowych telewizja
ma najbardziej pozytywny wizerunek ze wszystkich mediów. Ogólna wiarygodność
telewizji połączona z rosnącym wyspecjalizowaniem programów daje reklamodawcom
doskonałe środowisko, umożliwiające dotarcie do odbiorców wąsko ukierunkowanym
przekazem.
Precyzyjne ustalenie, kiedy po raz pierwszy pojawiło się zjawisko reklamy, nie jest
możliwe. Wszystko wskazuje na to, że narodziła się ona wkrótce po powstaniu wymiany
handlowej (oczywiście była to przede wszystkim reklama ustna). Prawdopodobnie już w
czasach prehistorycznych pierwsi ludzie zachwalali własnej roboty maczugi lub zupę z
dinozaura usiłując w ten sposób zdobyć wysoką pozycję w grupie. Problem polegał na
tym, że każdy jaskiniowiec miał już swoją maczugę i nasz wielbiciel „ciosania maczug
hurtowo" musiał znaleźć sposób na uświadomienie innym, co należy zrobić, aby osiągnąć
status najlepszego myśliwego w okolicy. Według mojego bohatera wystarczyło umiejętnie
posługiwać się wykonaną przez niego maczugą. Aby wypromować produkt jaskiniowiec
umiejętnie przedstawił go szerszej publiczności, wzbudził „zapotrzebowanie" i pokazał
drogę do osiągnięcia (zakupu) przedmiotu pożądania (jaskiniowiec zrobił prezentację, w
trakcie której dowiódł, że guz nabity jego maczugą jest trzy razy większy od guza
nabitego maczugą pospolitą). I tak narodziła się reklama.
Człowiek nieustannie podlega procesowi ewolucji, zaś będąc istotą inteligentną dąży do
maksymalnego ułatwienia sobie życia. Początkowe formy komunikacji (ustna i
obrazkowa) nie ostały się jedynymi środkami przekazu w kontaktach międzyludzkich,
ponieważ, mimo niezaprzeczalnych zalet, posiadały również sporo ograniczeń
Mniej więcej 40 lat po tym, jak Gutenberg zapoczątkował erę masowego przekazu,
londyńczyk William Caxton wydrukował pierwszą reklamę1 – ulotkę zawierającą przepisy
dotyczące wskazówek dla duchowieństwa na okres Wielkanocy. Została ona wywieszona
na drzwiach kościołów, stając się pierwszą reklamą zewnętrzną w Anglii. Jednak na
drukowane gazety trzeba było poczekać aż do XIX wieku, kiedy to dynamiczny rozwój
techniczny zapoczątkował erę rozwoju przemysłowego. Szansa, jaką stwarzał wzrost
gospodarczy krajów nie umknęła uwadze rzetelnym producentom. Na ich oczach
poszerzał się rynek wyrobów konsumenckich, zaś koncepcja pakowania towarów w
opakowania opatrzone własnym znakiem handlowym była niezwykle nęcąca, gdyż
pozwalała budować firmę na bazie reputacji u konsumentów, zamiast zdawać się na
kaprysy i naciski pośrednika będącego do tej pory wyłącznym dystrybutorem. Wiadomo,
że jedną z ważniejszych funkcji reklamy jest to, że mimowolnie przyczynia się ona do
podnoszenia jakości produktów.
Dzienniki dzieli się na ogólnopolskie i regionalne lub lokalne3. Dzienników ogólnopolskich
jest na rynku zaledwie kilka, podczas gdy dzienników lokalnych są setki.
Dzienniki o zasięgu ogólnopolskim reprezentowane są przez tylko 3 tytuły: niepodzielnie
panującą na rynku prasy codziennej „Gazetę Wyborczą", "Super Express" – dziennik
adresowany do osób z wykształceniem podstawowym i średnim oraz biznesową
„Rzeczpospolitą". Ponadregionalny charakter ma również "Dziennik Sportowy", który
powstał w wyniku połączenia „Przeglądu Sportowego" i „Tempa".