Formy reklamy w dziennikach
- Podstawową formą reklamy w dziennikach jest reklama modułowa - strony
podzielone są na pewną określoną liczbę modułów, z których można tworzyć
reklamy o prawie dowolnych formatach, będących wielokrotnością wymiarów
jednego modułu.
- W dziennikach mamy do dyspozycji dwa rodzaje stron: tańsze ogłoszeniowe, gdzie
zamieszczanych jest wiele mniejszych reklam, oraz droższe redakcyjne, na których
reklama sąsiaduje z tekstem redakcyjnym. Strony redakcyjne otwierają wydanie,
natomiast ogłoszeniowe znajdują się w dalszej części gazety.
- Istnieją również inne formy reklamy, jak np. inserty (luźne wrzutki do numeru) lub
banderole opasujące dziennik. Ponadto, w dziennikach można się reklamować nie
tylko w głównym wydaniu, lecz także w stałych dodatkach tematycznych, poświęconych
na przykład komputerom, nieruchomościom, motoryzacji, turystyce
lub dodatkach okazjonalnych, przygotowywanych np. na rozpoczęcie roku
szkolnego czy w związku ze zbliżającym się terminem rozliczeń z urzędem
skarbowym.
Na dzień dzisiejszy prasa pozostaje dominującym nośnikiem reklamowym. Jednak
przyszłość gazet jest przyszłością pełną przekształceń i zmieniających się metod biznesu.
Przemysł prasowy musi znaleźć sposoby dotarcia do czytelników sporadycznych i osób
nieczytujących prasy. Gazeta nie stanowi już nieprzezwyciężonego magnesu dla
budżetów lokalnych. Obecnie detalista może wybierać z bogatego menu medialnego: od
reklamy wysyłkowej po internet. Utrata czytelników i rosnąca konkurencja zbiegają się w
czasie ze wzrostem kosztów wydawniczych oraz towarzyszącym mu wzrostem stawek
reklamowych windującym koszty dotarcia do klienta (ang. CPT- cost per thousand) na
szczyty niedosiężne dla wielu reklamodawców.