Macierz McKinseya
Określana również jako macierz atrakcyjności produktu czy atrakcyjności rynku lub
macierz GE. Koncepcja tej macierzy powstała w firmie General Electric Corporation we
współpracy z firmą doradczą McKinsey. W analizach starano się wyeliminować słabości
metody BCG, głównie zawarte w niej uproszczenia.
W modelu tym również za punkt wyjścia bierze się dwie zmienne:
pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa, która jest mierzona tak samo jak w modelu
ADL. Jednak tutaj uwzględnia się więcej kluczowych czynników sukcesu oraz ich
wzajemne oddziaływania.
wartość sektora – zmienna ta jest oryginalnym wkładem grupy McKinseya do analizy
strategicznej. Uwzględnia się tu stopień atrakcyjności danej dziedziny działalności dla
analizowanego przeds.
Konstrukcja tej macierzy wymaga określania zestawu kryteriów atrakcyjności przemysłu
oraz zestawu kryteriów oceny pozycji konkurencyjnej badanego przedsiębiorstwa. Ocena
wymaga wykonania następujących czynności:
- identyfikacja kryteriów determinujących atrakcyjność przemysłu, wielkość i wzrost
rynku, zyskowność przemysłu, stabilność technologiczna itd.
- ważenie ocen, chodzi o relatywną ważność kryteriów np.: wielkość rynku – waga –
0,15, intensywność konkurencji – waga – 0,2 itd. Suma wag wszystkich ocenianych
kryteriów wynosi 1,00
- określenie całkowitego wyniku wartościowania kryteriów oceny atrakcyjności
przemysłu przez zsumowanie ocen ważonych