Macierz Hofera
Ch. W. Hofer niezadowolony z przydatności macierzy ADL i McKinseya, opracował w
połowie lat siedemdziesiątych własny model macierzy
Wymiary macierzy:
- dojrzałość przemysłu
- pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa w danym sektorze
Tworzy się ją następująco:
- wydziela się w przedsiębiorstwie strategiczne jednostki organizacyjna (grupy
produktów)
- określa się pozycja strategiczne każdej z jednostek
- ustala się miejsce każdej jednostki na krzywej cyklu życia przemysłu
W ten sposób powstaje 15-polowa macierz, w której w postaci kół umieszczone są
poszczególne strategiczne jednostki organizacyjne (SBU).
Charakterystyka grup produktów.
Produkty A (produkty-dylematy), o mocnej pozycji konkurencyjnej w przemyśle o
tendencji wzrostowej, ale w początkowej fazie rozwoju.
Produkty B to rozwojowi zwycięzcy. Mają one mocną pozycję w przemyśle o tendencji
wzrostowej, w fazie wprowadzania na rynek. Podobnie jak A mają szanse ekspansji pod
warunkiem zastosowania odpowiednich strategii finansowych i marketingowych.
Produkty C to potencjalni przegrani. Przemysł jest w fazie wzrostu, ale pozycja
konkurencyjna tych wyrobów jest słaba, konieczna są zatem analizy, zastosowanie
odpowiednich strategii selektywnego wyboru z tej grupy produktów.
Produkty D znajdują się w niesprzyjającym otoczeniu, stanowiącym zagrożenia dla
przedsiębiorstwa, przemysł ma tu mocną pozycję konkurencyjną, co oznacza, że produkty
D mają dużą szansę przetrwania i stania się liderami rynkowymi
Produkty E i F to zyskowni producenci, odgrywają rolę „dojnych krów", generując zysk,
zarabiają w ten sposób na zasilanie produktów wchodzących na rynek czy
przeżywających fazę wstrząsów.