Łańcuch wartości a przewaga konkurencyjna
W budowaniu przewagi konkurencyjnej na podstawie koncepcji łańcucha wartości
powinno się uwzględniać trzy podejścia:
• Optymalizowanie funkcji elementarnych.
Optimum konkurencyjności można poszukiwać analizując dostępne przedsiębiorstwu
źródła przewagi konkurencyjnej w zakresie każdej jego elementarnej
Punktem wyjścia omawianej koncepcji jest przytoczony wcześniej wykaz kompetencji.
Każda funkcja elementarna powinna być analizowana w ramach jej własnej logiki
strategicznej, ponieważ każda jest umiejscowiona w specyficznym otoczeniu
konkurencyjnym, mającym odmienne bariery wejścia (odpowiedni rynek) i mechanizmy
zachowywania się kosztów (efekty doświadczenia).
Przedsiębiorstwo, którego zasoby i umiejętności są z natury ograniczone, nie może
uzyskać przewagi konkurencyjnej na wszystkich polach, nawet jeśli jest firmą dominującą
nad innymi wolumenem swojej działalności. Myślenie strategiczne zmusza każdą firmę do
poszukiwania decydującej przewagi w obrębie jednej lub kilku funkcji elementarnych,
ponieważ działanie takie umożliwia kompensowanie gorszych wyników na obszarach
innych funkcji. W konsekwencji chodzi tu o zidentyfikowanie tej, która może się stać
źródłem przewagi decydującej, trwałej i dającej się bronić. Aby to osiągnąć, trzeba
określić przyczyny zagrożeń, potencjalne ryzyko utraty zdolności konkurowania lub
przechwycenia przez rywali z danego łańcucha.
• Koordynację międzyfunkcyjną.
Żródłem przewagi konkurencyjnej może być również poprawa koordynacji wewnątrz
łańcucha wartości. Chodzi więc także o koncentrowanie się na relacjach łączących je w
całość. Jest to sprawa stworzenia takiej konstrukcji łańcucha, aby przez poprawę
współdziałania dwóch funkcji móc dostarczać klientowi dodatkową wartość. W analizie
powiązań międzyfunkcyjnych bardzo często ujawnia się, istniejący w każdej organizacji,
problem sprzeczności interesów i celów. Pojawia się on np. między technologami a
wydziałem produkcji, działem badawczo-rozwojowym a marketingowcami, służbami
handlową i finansową.
Bardzo szybko może się okazać, że budowanie przewagi konkurencyjnej na podstawie
powiązań międzyfunkcyjnych wywołuje wiele problemów strukturalnych i menedżerskich.
• Koordynację zewnętrzną.
Łańcuch wartości nie może być analizowany w oderwaniu od kontekstu otoczenia, w
którym funkcjonuje dane przedsiębiorstwo. Jest ono bowiem powiązane zarówno wstecz,
jak i w przód ze swoimi dostawcami i dystrybutorami, jest zatem jednym z elementów
całego systemu łańcuchów wartości.