Kontrkultura i kultura alternatywna
Twórcą nazwy „kontrkultura" jest Teodore Roszak amerykański teoretyk kultury. Sam
termin pojawił się w okresie buntów młodzieżowych w USA i Europie Zachodniej w końcu
lat sześćdziesiątych. Mianem kontrkultury określano różne nurty myślenia i różne formy
działania kwestionujące zastaną kulturę. Nazwa ta obejmuje zarówno ruch wyrażający się
w sprzeciwie, w odrzuceniu podstawowych idei i wzorów zastanej kultury, jak i próby
tworzenia nowej kultury.
Według Roszaka świadomość społeczeństw zachodnich przechodzi dwa stadia rozwoju:
• spontaniczne, instynktowne zerwanie z technokratycznym ładem świata i
• żywiołowe poszukiwanie nowych zasad rzeczywistości, które mogłyby zastąpić
blednące autorytety nauki, produktywności i technicznego postępu.
Wprowadzony przez Roszaka termin kontrkultura używany jest w trzech
znaczeniach:
• jako określenie odpowiadające słowu kontestacja, odnoszące się do buntów
młodzieżowych lat sześćdziesiątych,
• jako zespół wartości i postaw przeciwstawnych kulturze dominującej, występujący
w różnych okresach historycznych i różnych realiach kulturowych,
• jako ruch odrzucający podstawowy etos kultury zachodniej, propagujący inne
wartości i style życia.
Wartości kontrkultury znalazły swe odbicie w sztuce („teatr otwarty", „teatr
wspólnota"), stając się inspiracją dla nowych form twórczości artystycznej i muzyki
rockowej. Pojawiła się kontynuacja tych wartości w formie „kultury alternatywnej".
Przymiotnik alternatywna oznacza poszukiwanie nowych możliwości rozwoju człowieka,
które ogranicza kultura zdominowana przez technikę i konsumpcję. Jednym z
ważniejszych rysów kultury alternatywnej jest nacisk na zachowanie spontanicznych cech
wszelkich działań.