Kategorie kultury
W obrębie złożonej całości, jaką jest kultura w ujęciu globalnym, można wyróżnić
wielkie podstawowe działy, różniące się charakterem elementów — kategorie kultury.
Wewnątrz kategorii da się wydzielić mniejsze całości, które określa się dziedzinami
kultury.
Kultura tworzona jest przez człowieka na zasadzie współzależności postaw i
wartości, w najszerszym rozumieniu pojęcia wartość. Jak rozumiał to F. Znaniecki,
wartość to tyle, co wszelki przedmiot ludzkich zainteresowań i interesów.
Można wyróżnić trzy rodzaje wartości:
1) konkretne przedmioty pozaludzkiego świata stworzone przez ludzi,
2) inni ludzie, partnerzy interakcji,
3) wartości symboliczne powstające w świadomości ludzi, wyrażane za pomocą
zjawisk i przedmiotów stanowiących ich zoobiektywizowaną postać — za pomocą znaków
i symboli.
Każdemu rodzajowi wartości odpowiada kategoria kultury — kultura bytu, kultura
społeczna, którą A. Kłoskowska proponuje nazywać socjetalną oraz kultura
symboliczna.
Nowoczesne społeczeństwa wymagają komunikowania się ich członków w
dziedzinie administracji, prawa, polityki, ideologii i edukacji oraz gospodarki. Bez
posługiwania się znakami i symbolami, m.in. językiem, taka komunikacja nie byłaby
możliwa. W skład kultury socjetalnej wchodzą również takie elementy porządku
społecznego, jak podział własności, władzy, zróżnicowany dostęp do powszechnie
pożądanych dóbr, funkcji, pozycji społecznych. Wartości symboliczne są często
rozumiane jako kultura w tzw. węższym rozumieniu, czyli filozofia, religia, nauka, sztuka.
Kultura popularna, zwana także kulturą masową (tak określił ją w 1944 roku Dwight
MacDoland) wyróżnia się szerokim zasięgiem. Odbiorcami jej są liczne kategorie osób z
różnych klas społecznych. Dzięki zastosowaniu technicznych środków przekazu,
umożliwiających masowe komunikowanie się tzw. mass mediów, możliwe jest powielanie
dowolnej liczby kopii taśmy filmowej, kasety video czy płyty, a co a tym idzie
standaryzacja przekazów.
Kultura popularna wiąże się z tzw. trzecim układem kultury. Dociera dziś nawet do
bardzo odległych od centrów życia kulturalnego miejscowości i umożliwia przełamanie
izolacji kulturalnej społeczności lokalnych, dając tym samym szansę uczestnictwa w
kulturze ponadlokalnej. Jest to głównie kultura związana z czasem wolnym, z zabawą i
rozrywką. Kategoria czasu wolnego pojawia się w społeczeństwach industrialnych, gdzie
następuje ścisłe rozgraniczenie czasu pracy i czasu wolnego, który jest przeznaczany
także na uczestnictwo w kulturze.
Treści kultury elitarnej zyskują trwałą wartość, a niektóre z nich składają się na
dorobek kulturalny ludzkości, np. dzieła sztuki czy systemy filozoficzne. Uczestnicy
kultury elitarnej stanowią wyselekcjonowany krąg odbiorców, chociaż nie pokrywa się on
ani z elitą polityczną, ani ekonomiczną danego społeczeństwa. Elitarny zasięg tej kultury
wynika ze stopnia trudności odbioru jej dzieł, które szeroka publiczność uważa za
niezrozumiałe, trudne, a nawet dziwaczne.