Kultura
Kultura bytu obejmuje tę sferę ludzkich działań, które zwrócone są ku sferze
przedmiotów materialnych, naturalnych bądź wytworzonych przez człowieka.
Kultura bytu to szeroko rozumiana sfera produkcji i konsumpcji, które chociaż kierowane
są wzorami kultury nie mogą rozwijać się wbrew podstawowym koniecznościom natury.
Jedno z określeń człowieka mówi, iż jest on twórcą i uczestnikiem kultury. Tylko
znając kulturę danej zbiorowości jesteśmy w stanie zrozumieć i przewidywać zachowanie i
działanie człowieka.
„Kultura" funkcjonuje w języku potocznym najczęściej w znaczeniu oceniającym
(mówiąc, iż ktoś jest człowiekiem „kulturalnym", stwierdzamy tym samym, że zna on dobre
obyczaje, przestrzega nakazów) W naukach zajmujących się badaniem kultury, określenie
to niema charakteru oceniającego, lecz opisowy. Nazwa „kultura" pozwala jedynie opisać
dziedziny kultury, procesy jej przemian, mechanizmy oddziaływania na życie społeczne.
Termin „kultura" upowszechnił się w języku naukowym, w literaturze niemieckiej na
przełomie XVII i XVIII wieku. Trudno określić, kiedy zaczęto posługiwać się nim w języku
polskim. Pojęcia kultura używał Lelewel w swoim „Wykładzie dziejów powszechnych"
(1822-1824) oraz A. Mickiewicz.
Samo słowo jest pochodzenia łacińskiego, cultura od colere — i oznaczało
pierwotnie uprawę, hodowlę. Do dziś pojęcie kultury funkcjonuje w takim znaczeniu w
naukach rolniczych. Podobne pochodzenie ma słowo „kult" (łac. cultus), które określa
czynność czczenia bogów i przodków. Cicero po raz pierwszy nazwał filozofię „kulturą
ducha" i można uznać, że było to pierwsze zastosowanie terminu kultura w rozumieniu
bliskim współczesnemu ujęciu. Jak przytacza A. Kłoskowska, Cicero zwracając się do
filozofii pisał: „Czymże bez ciebie bylibyśmy nie tylko my, ale czym byłoby w ogóle życie
ludzkie? Tyś pozakładała miasta, ty rozproszonych ludzi powołałaś do życia społecznego,
ty zespoliłaś ich między sobą najpierw przez wspólne osiedla, później przez małżeństwa,
a wreszcie przez wspólnotę pisma i mowy. Tyś wynalazczynią praw, nauczycielką
dobrych obyczajów i ładu"
Kultura nie doczekała się do dziś jednoznacznej definicji. W latach pięćdziesiątych
A.L. Kroeber i C. Kluckholm dokonali syntezy definicji kultury, stosowanych wówczas w
naukach badających kulturę. Wszystkie one zostały podzielone na 6 zasadniczych typów:
•Definicje opisowo-wyliczające,
•historyczne,
•normatywne,
•psychologiczne,
•strukturalistyczne i
•genetyczne.
Antropologiczne, globalne ujęcia kultury są zbyt szerokie, ażeby mogły stanowić
podstawę perspektywy socjologicznej w badaniu kultury. Nakazuje ona wiązać kulturę z
działaniami człowieka, z jego społecznymi zachowaniami. Jak pisze A. Kłoskowska, „(...)
kultura polega na swoistym porządku ludzkiego życia, na jego sposobie (...)
ukształtowanym w drodze historycznych doświadczeń ludzkich grup. Jest to więc ład
ludzkich działań zbiorowych, różny jednak w różnych społecznościach o odmiennym
historycznym doświadczeniu".
Wszelka wymiana kulturalna postrzegana jest jako zagrażająca trwałości własnej grupy, a
wszelka asymilacja obcych zabroniona. Skrajną postacią ksenofobii jest rasizm.
Postawa rasistowska oznacza przypisywanie różnic kulturowych czynnikom naturalnym,
genetycznym. Własna grupa i własna kultura stawiane są na czele hierarchii wartości, a
innym zbiorowościom odmawia się prawa do ."posiadania i rozwoju własnej kultury.